måndag 25 oktober 2010

Dagens skrivtips: Äggklockan.

Eller så kan vi kalla den Väckarklockan. Eller Tickande Bomben. Eller Belöningstricket. Eller Lille Stresso. Det spelar ingen roll. Den funkar rätt bra mot självförakt-framkallande blockeringar och lama uppskjutningsförsök i alla fall.

Alla gamla plugghästar fattar grejen. Det är charmerande enkelt:
Ställ ett ringande ur på, säg, 50 minuter. Det är lagom för mig i alla fall. Eller minst 40 i alla fall.

Sedan RUSAR du till din plats och skriver som en galning (förhoppningsvis) tills klockan ringer. Det är översiktligt. Bra att ha en tydlig gräns. Och det gör alls ingenting om det blir skit, det får man intala sig. Bara man är inne i sin text, för den framåt på nåt vis.

När klockan ringer (du kommer att bli förvånad över hur snabbt det går) får man ta MAX åtta minuters screen break och vila handleder, ögon och hövve. Fixa en kaffe kanske. Kissa. Snabbkolla mailen. Norpa nåt från gotteskåpet. *

Fast ofta vill man inte sluta i det läget. För man har krusat fram ett litet flow hos sig själv, se.
Och efter några pass med Äggklockan känner man sig fan riktigt duktig.
Kan surfa och ha sig lite med gott samvete en stund.
För omväxlings skull.


* Nej, jag tillhör inte skaran som tillskriver "det viiita sockret" kraft att förgöra våra kroppar och förstånd, och utplåna allt mänskligt liv på jorden.

3 kommentarer:

Arild sa...

Men du. Tack för ett mycket enkelt och samtidigt så himla bra tips. Faktiskt. För mig som inte fattar var timmarna tar vägen framför datorn.

PS. Tog just en kopp kaffe och en kanelbulle. Inte blev jag piggare av det. Och dog gjorde jag inte heller.

30-nånting sa...

Fantastiskt tips! Jag måste testa detta någon gång känner jag.

Arild sa...

Nu har jag testat. Mycket svammel där. Och jag höll inte ens en halvtimme, sen tyckte jag att jag behövde göra nåt annat...
Alla är vi otåliga i början, så jag gör väl fler försök, får se om tålamodet och transpirationen rinner till bättre då.