torsdag 14 oktober 2010

Granhitler här

har som den minnesgode vet bitit i den sura klementinen i år och tjackat plast.
Och okrossbara kulor så innih*lvete.
Jaja. Det blir bra. Tills ongen ongarna (just det ja - TVÅ nästa år - yiaikes!) blir större.

Ångrar dock lite att jag inte köpte en sån här "Nordic Woodland" med naturligt fesigt utseende. Men dom är äckligt dyra så det fick vara.

Är lite inne på kejserligt tema i år - kronjuveler och frostade frukter i granen. Mörka rottingkorgar med små gåvor i smaragdgrönt glanspapper och kransar med sammetsband. Tänk viktorianskt ombonat överdåd. Sprakande brasor och spökhistorier. Eller bara Sherlock på SVT (inte illa).

Är lite mätt på det där 'fräscha' vita-och-röda stuket även om jag gillar't. Den spartanska svenska lantlooken kanske får göra en comeback nästa år.

14 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Du kunde börja med B&B - kom och upplev en engelsk jul i Oxford med ultramycket mys!

Amanda sa...

Ja!! Älskar idén! Verkar inte vara speciellt mycket jobb heller! ;o)

Tar Madame spökrummet?
Och hur vill hon ha sina frukostägg?

Mvh,
Sybil Fawlty

TUTT sa...

Moa-ha-ha - B&B låter fantastiskt, jag vill att du ska rassla med kedjor och gny lite ångestladdat och rosslande utanför min dörr när jag sover över.

Granhitler: jag har min gran på låda i förrådet. När tycker du man ska packa upp den? När ska man "börja ha gran"?

Amanda sa...

Jag tycker att man ska klä granen strax efter Lucia och riva bort'en + allt pynt fort som fan efter nyår.
(Har blivit lite engelsk med det där men vi kör ju inte med advent på samma sätt.)

Viktigt: För att januari inte ska bli så träligt har man laddat i förväg med massa andra icke-juliga fairy lights, tulpaner och vintriga ljusbrickor.

e sa...

Frågar du mig ska julen bort före nyår - men vintrigt pynt får hänga kvar.

Jag längtar också till julpynt (första advent är heligt datum) men misstänker att det iår är slut på självbestämmandet. Eller så får jag pynta sent på kvällen.

Amanda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Amanda sa...

e, sent på kvällen är min paroll.
Att (små) barn skulle 'hjälpa till' är för mig en lika befängd tanke som att dom skulle hjälpa till med att tapetsera. Plus att jag gillar wow-effekten (hej Bullerbyn-skadad) när barnet kommer ner på morgonen och det står en gran där som får en att tappa andan.

(Jag tycker dock att det är lite mysigt om granen är kvar om man har nyårsparty hemma?)

e sa...

Ja, woweffekten är trevlig... fast jag minns också hur mysigt det var att få vara med och pynta. Dilemma, dilemma.

Jag håller fast vid att julen ska bort före nyår. Då vill jag ha ny fräsch start i vitt, silver och glitter. Ljusslingor i massor men helst inga tomtar eller granbarr. Men det är jag nog rätt ensam om att tycka iof.

Amanda sa...

nä, jag är på med ditt tänk där faktiskt

men så ska man ju orka också.

aladin-koma osv...

Anonym sa...

SÅ olika! Jag har gärna killarna med när vi klär granen. Inte konstigare än att vi ritar ihop. Ett litet kreativt (konst?)projekt som ändå snart är över. En gemesamhets-grej om dom har lust.

Jess

Amanda sa...

Jamen dina pojkar är ju för bövelen halvvuxna
och har lite SNITS!

Perny sa...

Vi stoltserar också med plastgran i vårat hushåll http://intesomalla.blogspot.com/2008/12/inte-vilken-gran-som-helst.html

Om ni frågar mig så ska adventspyntet fram första advent, julgranen och det äkta julpyntet får inte komma fram förrän dan före dopparedan och gärna sent på kvällen. Sen är allt kvar till knut!

:)

Amanda sa...

Cool! Discogran!
F har liknande stjärnljus i sitt rum alltid.

Anonym sa...

Eller hur - SÅ olika! ;O
(ps har INTE glömt den där unika tiden ds)

Jess