lördag 9 oktober 2010

Högsta växeln nu.

Gött.
För nu ska 'Döden på en blek häst' slutredigeras.

Fina redaktören har hittat massor-massor-massor med småfel (jag är förvånad själv!) som ska rättas till förstås. Slarvfel.
Även en del större grejer som stör, uppenbara upprepningar, eller formuleringar som måste strykas helt. Sånt som gör språket överlastat och sökt. Sånt man har svårt att se själv ibland.

Det är ett genant och kul jobb på samma gång - och fyllt av tacksamhet. Tänk att nu är det snart klart. Nu släpper vi snart ut den här jäkeln på grönbete.
Och tänk att vi är ett litet gäng som jobbar med den här texten, och bryr oss om den och vill att den ska bli en så bra läsupplevelse den bara kan bli.
Och TÄNK att folk läst innan allt detta var fixat - och ändå såg förtjänster. Vilket förtroende. Gulp.

Större övergripande grejer i handlingen som behövde ändras hjälpte förläggaren mig att se i somras.

Känner mer kärlek och - stolthet, faktiskt - för texten än jag någonsin gjort. Och på samma gång har jag aldrig upplevt mig så frånkopplad från den. För nu tillhör den inte bara mig längre. Nu tillhör den alla som jobbat med den, läst och trott på den. Investerat i den.
Den tillhör Maja själv.
Och framför allt tillhör texten den blivande läsaren.

2 kommentarer:

Anneli sa...

Så spännande!
Lycka till med slutfasen.

Johanna sa...

Apropå grupparbetet, som jag håller med om till 100%, här finns nu min 10 steg-are:
http://johannalindback.wordpress.com/2010/10/09/tio-steg-till-att-bli-en-ungdomsforfattare/