onsdag 27 oktober 2010

Jag bara måste

länka till författaren Kajsa igen.
Jag har aldrig sett maken till någon som beskriver arbetsgången med att göra ett manus redo för publicering bättre. Så konkret.

Du som siktat in dig på ett skrivande liv:
Exakt så här kommer du att spendera mycket av din tid.

"Jag är faktiskt en bra redaktör", säger hon. Snappa upp det. Ta det till dig. Bredda dig som prosaist och bli också en bra redaktör i förhållande till din egen text. Jag tror det är ett måste.

Sen formulerar hon på ett bra vis lite detta jag försöker säga, att det finns enorma synergier och fördelar med att jobba intensivt med sitt manus under en rätt kort tidsperiod. Man tappar liksom kontakten med romanbygget annars. Varje nytt arbetspass får så lång och trälig startsträcka. Man glömmer saker.

Men glöm aldrig: Det blir sällan den bok du tänkte dig innan. Det kan kännas omvälvande ett tag. Som en förlust, en besvikelse. Men det är bra enligt mig. Bra att man kan överraska sig själv. Slipa. Förädla. Raffinera. Göra det så bra det kan bli.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Gillar verkligen att läsa om hennes skrivprocess!

Amanda sa...

Japp, jag också. Det är så handfast!