söndag 3 oktober 2010

Läsa vs. lyssna?

Jag har inte lyssnat på ljudbok sedan jag var liten.
Gör du?

Styggelsen blev hedrande nog icke-kommersiell ljudbok (Daisy-format) tack vare Talboks- och punktskriftsbiblioteket förra året och finns tillgänglig utan kostnad för människor med läshandikapp.

Själv kunde jag inte lyssna. Det kröp i mig. Skådespelaren som läste var bra och allvarlig och på samma gång liksom neutral. Men jag ville bara inte veta hur hon skulle handskas med dialektala passager eller starka scener. Jag stängde av.
Texten är så intim för mig, så väldissikerad, så "min" - och karaktärernas. Jag tyckte det var jobbigt att lyssna. Men det är säkert annorlunda när man närmar sig en text som är helt ren och otrampad för en.

En annan sak som jag har märkt bland mina skrivarkompisar är att när de lyssnar på en uppläsning missar de mer info än vad de gör genom vanlig läsning. Triviala likväl som viktiga saker som ingen (förläggare, redaktör) någonsin påpekat skulle vara otydliga - det är annars lite av deras expertis ju.
Fast skrivskallarna ser extremt koncentrerade ut när dom hör på.
Läsförståelsen verkar helt enkelt lägre vid lyssning. Diskutera?

16 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Jag tycker om ljudböcker och lyssnar ibland på somrarna i hängmattan, när det är för hett för att ens orka hålla i en bok :-) Men läsförståelsen ÄR lägre då jag lyssnar. Tankarna kan vandra iväg, det gör de ALDRIG när jag läser.

Amanda sa...

Intressant.
Har märkt att folk ofta blundar vid uppläsningar (för att försöka fokusera bättre på texten?).

Yvonne sa...

Jag kan INTE lyssna på böcker...jag gjorde faktiskt när jag jobbade som sömmerska, men då var jag ju ändå "fast" vid min arbetsplats och kunde få tiden att gå fortare genom att lyssna på böcker. Men nu när jag får välja själv, aldrig! Jag tappar koncentrationen efter en liten stund. Nej, jag vill läsa själv. Och hoppa fram och tillbaka i boken.

Ann-Sofie sa...

Jag har lyssnat på ljudböcker med behållning, men för mig är det också så att hörförståelsen är sämre än läsförståelsen. Jag tror att man är mer aktiv när man läser. En uppläsning innebär ju alltid att någon form av tolkning gjorts, att man inte behöver föreställa sig lika mycket.

Dialekt är en sådan sak som kan bli väldigt fel i en uppläsning. Det kan bli pinsamt om skådespelaren inte riktigt behärskar den och förstöra lite.

Annelie sa...

Den enda ljudbok jag har lyssna på är Ur vulkanens mun som författaren Helena Von Zweigbergk själv hade läst in. Jag lyssnade på den under några sommarveckor för ett par år sedan medan jag tog långa promenader i kvällssolen. Det blev nästan en magisk upplevelse. Jag kände mig väldigt nära handlingen och tappade sällan fokus. Men kanske beror det på författarens språk som är precist och varje ord bär upp bokens laddning.

Amanda sa...

>Ur vulkanens mun/ Helena Von Zweigbergk


å, den tyckte jag jättemycket om
SÅ otäck!

Annelie sa...

Visst är den. Så skickligt skriven!

En Lisa sa...

När jag bilpendlade lyssnade jag på ljudböcker. Ett underbart sätt att få tiden att gå. Jag gjorde försök med lite mer avancerad litteratur men det funkade inte (körde ju som sagt bil samtidigt). Måste vara chick-lit eller deckare så att det inte gör något om man tappar koncentrationen en minut här eller där.
Inläsaren är grymt viktig. Jag har stängt av och bytt bok pga att jag stört mig så.

Malin W sa...

Jag lyssnar gärna på böcker medan jag promenerar, men det får inte vara allt för tung litteratur för tankarna vandrar (!).

Jag har gjort dealen med mig själv att jag endast får lyssna medan jag går, och så lånar jag bara deckare. Så när det är riktigt spännande kan jag gå några extra varv runt slingan bara för att få lyssna lite sätt.
Snacka om att man försöker lura sig själv...
;)

Jenny sa...

Hur som helst, mycket bra att den finns som Daisy-format!

Pål Eggert sa...

Jag har lyssnat på böcker i perioder, helst när jag cyklar till jobbet eller gör något tråkigt, som att sortera tvätt och liknande. Tycker det är suveränt, men mest ser jag det som en möjlighet att ta mig an sådana där böcker som Milennium, snabba cash och liknande. Fast jag hörde på Passionen av Jeanett Wintersson när jag lagade mat på dotterns dagiskooperativ någon gång i våras. Det var helt okej.

Marie sa...

Ljudböcker är nästan enda sättet för mig just nu att verkligen hinna "läsa" en bok och är det en bra skådespelare som läser tycker inte jag att det känns som läsförståelsen blir lägre. Visst kan väl tankarna vandra iväg när man läser vanliga böcker också ibland?

Däremot har jag ibland svårt att sätta fingret på vad jag gillar eller ogillar med boken, vilket jag nog tycker är enklare med en bok där man ser orden och meningarna. Intressant ämne hur som helst.

Måste förresten tillägga att ljudböcker gör boken tillgänglig för så många fler. Elever som aldrig gillat att läsa är plötsligt trollbundna. Svenska elever som vill öva sin engelska har talat om för mig att de lyssnar på Harry Potter och börjar nå de högsta betygen.

Eva sa...

Lyssnar gärna på böcker.
Ofta när jag målar, det blir som att någon sitter i hörnet av ateljén och läser högt för mig medan jag målar. Mycket trevligt.
Helst deckare.
Gärna på engelska. Började med att jag högvis lånade hem Agatha Christiekassettböcker från bibblan.

Johannes sa...

Jag använde ljudböcker på den tiden jag undervisade, särskilt för lässvaga elever som fick läsa texten samtidigt som de fick lyssna på ljudboken. Det hjälpte dem att komma igenom texter de aldrig skulle ha klarat annars, med relativt god behållning. Själv är jag inte så förtjust utan vill läsa på papper i paperback.

Ann-Katrin sa...

Lyssnar på ljudböcker så fort jag kör bil, och älskar det. Men jag lyssnar på andra typer av böcker än när jag läser själv, och uppläsaren spelar stor roll. En av de böcker jag har haft mest utbyte av är den engelska (inte den amerikanska, den brittiska) versionen av "The Number One Ladies Detective Agency" - Damernas detektivbyrå. Uppläsaren är så bra. Men precis som En Lisa säger är uppläsaren jätteviktig. Det är inte många författare som läser in sina egna böcker bra, till exempel, de är för intima med texten. Likaså finns det vissa uppläsare som funkar bra med vissa typer av böcker men uruselt med andra.
Gillar att "läsa" klassikerna - Breakfast at Tiffany's, diverse Hemingway, Anna Karenina och annat som jag kanske inte alltid "orkar" gå igenom, samt ytligare böcker, som bara är ute för att underhålla. De tyngre mer aktuella där själva språket är viktigt läser jag hellre själv.
Men aldrig att jag skulle lyssna på de böcker som jag har en väldigt nära relation med.

Amanda sa...

Många intressanta aspekter, tack! Känner mig UUTBILDAD nu.