måndag 11 oktober 2010

Så här jobbar en Författare med koll.

Läs och lär
(det gör jag).

Och, för sista gången, glöm genast den skadliga myten om att det skulle gå att 'få till' ett manus omedelbart. Om du inte vill förbli opublicerad, that is.
Du kan inte få till det på första försöket (ie råmanus). Inte jag heller. Ingen kan det. Det funkar inte så.

Jaaa, det är rätt jobbigt och tråkigt i perioder att gå tillbaka och fixa och pilla och slipa på samma gamla. Men jag säger ju det: Välj noga. För du kommer att spendera en ohygglig massa tid inne i det där manuset.

Men, liksom, hade nån trott att det var typ enkelt?
Att man inte behövde tålamod och hängivenhet och en järntro på sin berättelse, i alla fall ibland?

6 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Fast det där pillandet kan vara rätt kul. Att kasta ur sig stora sjok av text som man nästan måste göra i början kan ibland vara enerverande när det är stora sjok halvbra/halvdålig prosa. Men när man kan gå in och finslipa, omdisponera, klargöra, fått till det exakt som man vill ha det.. kan vara ganska kul.

Perny sa...

Just nu är jag i stadiet att "kasta ur sig stora sjok av text" och jag har kört fast och bara längtar tills jag får gå tillbaka och fixa och trixa så det blir bra.

Amanda sa...

Pål, håller med! Ibland...

Perny, jag fattar precis.
Gräset är alltid grönare och om man ska hårddra så är det ju två processer i arbetsgången:

1) Få ur sig ett komplett råmanus under rimlig tid (max ett par månader).

- låta det vila helt minst en månad -

2) Gå tillbaka med ren blick och bygga om råmanus till ett fungerande första utkast.

Anneli sa...

Det är ju dit jag vill komma. Att få finslipa och ändra och greja. Jag vill bara få veta VAD jag ska pilla i :)

Amanda sa...

Japp!
Och det hoppas vi du får.

Du körde ju en 'vila' och en redigeringsomgång innan du skickade in - hur funkade det där med 'vilan' för att se texten med andra ögon tyckte du?

Maria Turtschaninoff sa...

Tack, det där uppmuntrade mig just nu när jag är i dunka-huvudet-fasen...

För visst är jag lite lat också. Det finns ett stort motstånd mot att "do the work". Det betyder inte att jag inte GÖR det, men jag får kämpa med mig själv. Varje gång...