fredag 26 november 2010

Dina bästa pepparkakstips?

Förra året KÖPTE jag deg från svennebutiken för jag var ensam med Felix på heltid och det fanns inga fucking kryddor på vårt fucking lokala Tesco. Oh, the shame. I år blir det annat.

Här är då mina tips:

-Mycket smaksättning. Mer än det står i recepten. Det ska vara kick i varje tugga!

- Stora och avancerade former, typ snöstjärna: Kavla och ta ut direkt på plåten = slipp flytta och pajja.

- Pepparkakshustips 1: Jämna till delarna med kniv precis efter gräddningen, för dom blobbar sig alltid lite i ugnen. Med räta vinklar blir det lättare att montera snyggt.

- Pepparkakshustips 2: Skippa det där hemska brända sockret och montera med hård fin kristyr i stället. Elvispa äggvita, florsocker och ättikssprit som sagt. (Köp hem stört mycket florsocker.)

- Köp inte färdig kristyr på tub även om det är frestande. Den är för hård och ful, varken matt eller blank, och di där dåliga munstyckena ... nej! Det blir inte bra.
(Då fuskar jag hellre och köper färdiga kakor. Hehe.)

5 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Jag brukar köpa degen till husen och göra egen till själva kakorna. Färdig deg duger bra till hus, tycker jag, och där behöver man lite tjockare bitar medan jag vill att själva pepparkakorna skall vara lövtunna.
Men i år blir det nog inga hus, kanske inte ens några pepparkakor... Däremot kanske en mjuk pepparkaka, det går ju i ett nafs.
Sitter och äter Annas pepparkakor som bäst :-)

Amanda sa...

Here here!

Vad är din sprits-policy då?
Are you a sprits lover?

Perny sa...

Här behövs inte överdriva, det är redan kick i våra pepparkakor, det är nämLigen äkta PEPPARkakor! annars gör vi väl på samma sätt som Maria, köpedeg till husen och hemmadeg till de vanliga kakorna. Barnen gillar att hälla på kristyr, men jag tycker nog kakorna är godast utan.

Amanda sa...

Absolut - godast utan kristyr! Men inte snyggast...

Peppar alltså? Grovmalen, svart eller?
Tell me mooore pretty please.

Maria Turtschaninoff sa...

I am a sprits lover! Indeed. Men vi brukar bara använda äggvita och florsocker.