tisdag 16 november 2010

Enkät om läsvanor.

Hoppar också på bokhorornas enkät.

Favoritbok i barndomen?

Otäck, ganska vuxen faktabok om mumier.
Och Eva Ibbotsons Häxtävlingen och Den stora spökräddningen (tack mamma som köpte!).
Vad läser du just nu?

Förlagskamraten Gunnhild Øyehaugs "Vänta, blinka". (Tack redaktör'n!)
Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
-
Dålig bokvana?
Nä... att jag petar kråkor och smetar ut dom över sidorna kanske?
(SKOJAR)
Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
-
Har du en läsplatta?
Nej.
Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nej.
Sämsta boken du läst i år?
Oj... Alltså det beror ju lite på om man är personen som blir sugen på en maffig fyratimmarsmiddag eller bara en burk fluff. Personligen har jag svårt för en hel burk fluff.
Bästa boken du läst i år?
Megan Abbots 'Bury Me Deep'.
Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta.
Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Prosa på svenska och engelska.
Kan du läsa på bussen?
Nej! (snyft) Får huvudvärk/blir lite queasy.
Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen på kvällen. Det var flera år sedan jag läste på dagen.
Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar gärna ut men vet att det är lite fifty-fifty med returerna.
Viker du hundöron i dina böcker?
Japp, i nödfall. Men helst nåt vykort som bokmärke. Favoriten är ett snuskigt från Italien (och Tutt) med en airbrushad mutta och en penis som röker cigg.
Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Inte numera. När jag pluggade littvet klottrade jag en del och strök under och så, i billighetsutgåvorna av de romaner jag skrev uppsats om för tillfället.
I studierelaterade böcker då?
Ja, se ovan.
Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Engelska eller svenska, det spelar ingen roll (men jag läser ogärna en engelskspråkig originalroman översatt till svenska och vice versa).
Vad får dig att älska en bok?
När jag känner att författaren har något att säga, på ett unikt sätt. Men det är egentligen omöjligt att sätta fingret på. Det måste finnas spänningar, ett mörker.
Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Öööh - att jag tror att personen i fråga skulle gilla den förstås?
Favoritgenre?
Samtida författare som gärna sitter på två stolar på samma gång; den kommersiella och den litterääära. Ian McEwan, Graham Swift, Louise Welsh, Siri Hustvedt osv.
Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
-
Favoritbiografi?
"On Writing" - Stephen King.
Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nä, det tror jag inte. Böcker om att skriva, räknas det? I så fall, se ovan.

P.S. Denna föll bort:
Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Ofta 2-6 på gång.
Speciellt med dom jag känner att jag "bör läsa" (för jobbet/för att få lite koll), men är det nån personlig favvo typ Megan Abbott är jag monogam och bara njuuuter.

4 kommentarer:

Alley Cat sa...

Jag knyckte den och svarade hos mig...

Maria Turtschaninoff sa...

I also wanna play!

Amanda sa...

Yeah!
Come play!

Arild sa...

Kul lek, jag vill vara med!