tisdag 2 november 2010

Gårdagskvällens research.



Jag researchar bara sånt jag själv tycker är kul.
Resten skiter jag i trollar jag fram med hjälp av fantasi, allmänbildning och inlevelseförmåga.

Det snackas mycket om skrivandets vedermödor, men något av det mest lustfyllda med det här yrket är ju att man är gränslöst fri att följa sina egna små fascinationer, infall och intressen. Och utforska dom så långt man vill. Bara välja dom godaste pralinerna. Känna lukterna. Låta oväntade saker inspirera.

Det gäller att tänka lite smart. Ha lite självbevarelsedrift så att man inte drunknar i ett researchträsk av trök när allt man vill är att spinna historier och utveckla sina karaktärer och deras konflikter.
Mycket är förstås självklart. Det är detta som 'gräv där du står'-rådet handlar om:
Har man noll inblick i polisrutiner och noll kontakter där väljer man inte en hjälte som är proffsutredare - då väljer man en smart amatör.
Har man nollkoll på historia placerar man inte sin hjälte i en forntida miljö.
Har man en vapenkunnig eller hörselskadad eller tävlingsridande person i sin omgivning har man däremot en uppsjö av intressanta detaljer där, helt gratis. Se sånt. Nyttja sånt. Det ger dina personer och skeenden trovärdighet.

Rolig research jag gjort:
Lärt mig tankeläsningstrick och uppträtt med dem på scen.
Hängt en hel del med en professor i parapsykologi (se ovan).
Studerat döda konstnärers skissblock och teckningar.
Sovit på ett gammalt elevhem i Oxford och hängt lite med studenterna där.

Sånt.
Kuliga grejer. (För mig.)

Vad vill du researcha?
Prya på bageri?
Ta en guidad tur i stadens kloaker?
Göra experiment med hemmagjort osynligt bläck?
Besöka en teaters kostymförråd och fika med en kostymör?
Well, make it happen.
Du styr.
Man måste ju mata fantasin lite va. Med utgångspunkt från det man går igång på.
Det lönar sig.

8 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

När i processen gör du research? Jag är fullständig amatör och försöker få ihop ett råmanus och har gjort en hel del research på t.ex. internet, men kommer behöva göra intervjuer och kanske studiebesök så småningom. Jag tycker många frågor dyker upp medan man skriver, sådant som man ofta bara kan fråga en verklig, levande person om. Fast jag har valt att fantisera själv så länge. Samtidigt får man ju idéer när man gör research.

Amanda sa...

Jag skiljer research/inspiration och faktakoll.

När jag börjar ett råmanus har jag redan levt med grundidén ett tag och då samlat en hel del inspiration (studiebesök, tidningsklipp som fångade mig, vykort osv, allt samlat i bokens egen låda.) Men ibland kommer ju fröet till en bok just genom att man unnar sig ett studiebesök, researchen kommer så att säga först och antänder krutdurken. En HISTORIA börjar rulla upp. (Så var det med min nya, Döden på en blek häst, jag fick grundidén på ett museum och 'fångade' resten av plotten på tågresan hem).
Sedan åkte jag tillbaka till samma museum när jag jobbade med första omskrivningen efter råmanus. Ville kolla andra saker, äta där, höra om golvet knarrade, Såna småsaker som kanske inte kom med i manus eller hade nåt med boken att göra alls men som gav mig mycket. Försatte mig i en stämning.

Mitt råd är att hitta på ALLT medan du skriver (om du som jag kör en intensiv råmanusprocess på max ett par månader). Alltså, hämta från sånt du redan bär på inom dig.
Småsaker kan man göra dock, typ ta en fika på ett café du aldrig varit på, gå på museum, gå ut och gå en mörk och ruskig kväll. Det låter som en klyscha men man har så känsliga antenner när man jobbar med manus att sånt litet kan ge massor.

Faktakoll och intervjuer... alltså ibland måste man ju väva in sånt. Ibland är det bra, ger nya öppningar. Men helst gör jag sånt senare.

I Styggelsen visste jag att jag ville ha med en silobrand så jag var tvungen att väva in den researchen + intervju med en brandutredare. Väldigt glad för det i efterhand, det gav massor.

Ninas skrivarlya sa...

Vad heter författaren till den där boken om kostymhistoria? Har letat efter en sådan utan att lyckas något vidare.

Amanda sa...

Nina, här: (dyr och nästan lite för omfattande, ofta föredrar jag att goggla, men jag fick den i julklapp en gång och den ÄR fin. Mycket fokus på män och miltärkläder. Man kan hitta begagnade)

http://www.amazon.co.uk/Complete-Costume-History-Racinet/dp/3822850950/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1288703505&sr=8-1

Marie sa...

Åh, faen vad det låter kul!! Det pirrar i kroppen när jag tänker tanken att jag skulle kunna skriva, researcha och sen skriva om...

Så varför inte sätta igång direkt? Annars funderar jag lite på att researcha i hemmamammalivet;-) Fast det behöver jag väl inte.

Ninas skrivarlya sa...

Ahh! Thanks! Hittade många bra tips på böcker om klädernas historia på den där sidan. ;)

Anneli sa...

Ett helt underbart sätt att se på saken. Researcha det som är kul. Skriv om det du vet eller lätt kan ta reda på. Perfekt!

Annelie sa...

Visst är det kul med research! Mitt skrivande är ett sätt att stilla min nyfikenhet. När jag blir intresserad av något försöker jag hitta en vinkel och sälja in en idé till en tidning - så kan jag få betalt för att ta reda på sånt jag är intresserad av. Min nästa utmaning är att sälja in en idé på en fackbok av samma anledning. Får se hur det går...