tisdag 16 november 2010

Man ska inte ropa hej

men jag är försiktigt småsprallig över att några av mina absoluta favvobloggare (ingen nämnd ingen glömd) spänner musklerna i NaNo i år.

Jag tror bannemej att det kommer att spira ett antaget manus och en nyfödd Författare eller två ur detta så småningom.
Jag menar allvar.

Och det vore väl gött.
Tänk, att få ära (och lite pengar!) för att leka NaNo hela tiden.

Men först - pressa på mot första stora delmålet:
Ett komplett första utkast.

Du vet ju varför, men jag säger det ändå:
För att något halvdant (eller till och med smådåligt) med en början, en mitt och ett slut kan man fixa till.
Sedan, när man vilat från det underbara texthelvetet man pressat fram.
När man kavlar upp ärmarna och tar på sig redaktörshatten i januari.

Lösryckta stycken, om än briljanta, är ... ingenting. Ingenting säljbart i alla fall.
Och ingenting kan man aldrig fixa till.

6 kommentarer:

Jag är En Lisa... sa...

Glufsar girigt i mig detta inlägg utan självkritik. God knows I need it. 28 000 ord and counting!

TUTT sa...

Heja heja alla skribenter! Hoppas på storverk!

Annelie sa...

Jag har ärligt talat lagt utgivningstankarna åt sidan just när det gäller NaNo-manuset, för det är så djävulskt roligt att skriva att jag bara tänker på vad som ska hända härnäst i min berättelse.

Nu vet jag dock att om alla världens böcker försvann i ett gigantiskt bokbål iscensatt av litteraturhatare så skulle jag i alla fall kunna underhålla mig själv genom att skriva.

Om inte du hade tipsat om NaNo för några veckor sedan hade jag inte haft en aning om detta. Så: tack!

De kallar mig Skrållan sa...

Är så imponerad av alla som vågat sig på utmaningen! Vore så kul att försöka någon gång, bara för min egen skull, men i år var jag för feg och för... ja, feg :-) Heja alla modiga!

Colombialiv sa...

Nästa november tänker jag vara föräldraledig om allt går enligt planerna. Då jäklar blir det NaNo,

Saltistjejen sa...

Jag är nyfiken. Vad ÄR egentligen NaNo??????