tisdag 16 november 2010

Mer om Megan

Abbott och varför hon förmodligen är världens vassaste deckarförfattare i vår generation:
Artikel om hennes verk på svenska här.

Utfärdar dock liten spoilervarning för dig som vill veta minsta möjliga om böcker du tänkt läsa.

Ja jisses. Man läser en av hennes meningar och liksom bara ... löses upp. Att djuret människan kan skriva, okej det visste jag, men detta är nån slags mutering. Hon är en högre stående art. Att bara komma på att skriva .

P.S: Sa jag att hon och jag bestämt att vi ska ta en drink ihop "nästa gång jag är i NY"?
Nämen då gör jag väl det då.

6 kommentarer:

De kallar mig Skrållan sa...

Coolt!

Bra att du tipsar! Jag har en liten lista på böcker (just nu en) som du tipsat om och som jag ska beställa nästa gång. Ska lägga till Megan på listan också! Har du någon extra-favorit av henne?

Amanda sa...

Alltså, dom är så underbara alla fyra (fem?). Jättetunna, men man vill smaka på varje stycke så det gör inget.

Börja du med den första. Även om den kanske inte är "bäst" - hon utvecklas hela tiden.
Ja. Börja med debuten: "Die a Little".
(Alla är fristående.)

Om jag MÅSTE säga en favvo så är det nog dött lopp mellan Queenpin (utspelas i Vegas) och The Song is You (som bygger på det verkliga fallet med den svarta dahlian).

Amanda sa...

P.S:
Inte för att dom är "bättre" på något annat vis än att dom liksom dröjde sig kvar hos mig lite mer i detalj. Vissa karaktärer, scener och meningar.

Annelie sa...

Tittade in på Bokus och hittade hennes böcker. Säger bara: gud vilka snygga omslag! Vill ha!

Ina sa...

Ååh. låter spännande. Måste genast beställa och läsa.

Amanda sa...

Fast jag tror att de där underbara vintage-pulpiga/ironi-trashiga omslagen tyvärr skrämmer bort en del läsare, jag.

Det är faktiskt litterääära deckare detta.
;o)

(Hennes kommande har en helt annan stil på omslaget. OJ vad jag längtar:
http://www.meganabbott.com/End%20of%20Everything.htm )