onsdag 17 november 2010

Och min följdfråga är given:

Vilka spelar dina huvudpersoner i ditt pågående romaaanprojekt?
Om det vore en film alltså.

OBS: Du behöver inte säga't, bara fundera på't. Det kan faktiskt hjälpa en mycket i skrivarbetet. Hjälpa en att sätta fingret på en karaktärs utstrålning och närvaro.
Och det behöver inte vara en samtida skådis, eller ens en skådis. Det kan ju vara en gammal lärare eller din farfar eller bästa kompisens mamma.

Och därmed inte sagt att man måste ha med en massa beskrivningar av hur personerna ser ut i själva manuset, bara för att man "vet" det själv.
Om det inte är relevant och faller sig naturligt liksom. Låt beteenden tala i stället. Inget jävla "hon stod framför spegeln och drog handen genom det bruna håret, studerade nöjt sina stora bröst och sin skapliga midja" tack, vi har LITE högre ambitioner än så här.

Ja, ju mindre sånt där desto bättre tycker jag faktiskt (om det inte är en ungdomsbok; tonåringar verkar av nån anledning vilja ha en hel del hjälp av författaren med att 'fylla i' karaktärernas yttre. Det minns jag att Johanna har sagt).

12 kommentarer:

Ninni S sa...

Sofia Helin. ;-)

Amanda sa...

Sofia Helin ÄR Magdalena Hansson alltså? Cooolt.

Johanna sa...

Tim Riggins! Eller alltså han som nu spelar Tim Riggins i Friday night lights. Så ser min ena huvudperson ut. Men han är inte lik TR i personlighet måste jag ju tillägga.

Och ja, ungdomar vill ha mer definitiva yttre beskrivningar. *jobbigt*

B. sa...

Den japanske skuespilleren Tadanobu Asano
http://www.imdb.com/media/rm771332352/nm0038355

har den samme sære, trassige, passivt pågående og sur-optimistiske utstrålingen som hovedpersonen i NaNo-prosjektet mitt har.

Amanda sa...

Ooo
intressant

Själv har jag jobbat en hel del med den här mannen den senaste tiden:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/12/10/article-1234777-078D25F2000005DC-509_468x334.jpg

Yvonne sa...

Jag gillar ju att skriva ibland..och att läsa (änu mer). Intressant det här med att tänka efter VAD man gillar med en text och VARFÖR man tycker att en annan text är så jääääkla tråkig..hmm...skulle vilja analysera det mer..

Markus sa...

Jag har fyra personer som skulle kunna spelas av (1) en ung Thommy Berggren ,(2) en icke existerande blandning av Gunnar Björnstrand/Ernst-Hugo Järegård, (3) Anita Björk och (4) en brittisk halvnakenmodell som min diskretion hindrar mig från att namnge. Om man kisar lite och bara tar till sig vissa drag från dessa.

Ninas skrivarlya sa...

Spännande tanke, den ska jag ta och klura på ett tag. :)

Nu har jag klurat klart. Lena Olin så klart. Trots att hon är vacker och smal (till skillnad från mig) så skulle hon passa som hand i handske i filmen om mig. :D

Pål Eggert sa...

Relativt okända begåvade personer från fria teatergrupper eller någon man bara plockat upp på gatan och liknande.

Ninas skrivarlya sa...

Hm, insåg att jag kommenterade i fel inlägg... Haha. Mitt inlägg skulle ha varit i det förra...

Alexandra Alexandersson sa...

Det är rätt roligt att fundera på, jag har gjort det en del förr, men inte hittat någon perfekt. Oftast associerar jag skådisar med specifika filmer så det är svårt att inte känna att man kopierar en rollfigur om man tar en specifik skådis. Men jag har ändå tänkt ungefär hur de ska va. Jag tror mina huvudkaraktärer påminner om Alexander Skarsgård fast med svart längre hår, Garett Hedlund(fast med skäggstubb äldre look och massa ärr http://celebrity-pics.movieeye.com/celebrity_pictures/Garrett_Hedlund_482144.jpg, men min största huvudkaraktär har jag inte kommit på än. :/ :D

Amanda sa...

*älskar detta*