fredag 10 december 2010

Dagens fredagsflams/Kungligt.

Visste du att drottning Bettans man, prins Philip, är en riktig skojare i offentliga sammanhang?

Tydligen lider han av den där sortens kaxig o-PK-gubb-tourettes vi alla känner igen. Hyperbigotta åsikter uttryckta som hä-hä-"skämt". Sånt där unket som jag egentligen kan älska på ett plan, men som man bara vitsar om privat (om man är en modern upplyst människa), och då på ett ironiskt vis; man vet att man valt en hyperbigott skämtstil.

E är övertygad om att prins P vet, att han är en slags kunglig Larrry David. Att han är medveten om att han är o-PK - menar väl i grunden - och inte orkar bry sig. Det måste ju vara ett oerhört trist liv, att vara Bettans sidekick i 150 år under alla dessa törra evenemang. Till slut måste man kanske bara roa sig själv/'vara som man är'. Ie über-priviligerad vit man of a certain age.
Här är då ett axplock av vad han sagt:

Till en soldat som berättar att hon tidigare jobbat på bar:
"Jaha. Striptease-bar då eller?"
(Hon sa att hon inte tog illa upp, att det var ett solklart glimten-i-ögat-skämt för att bryta isen.)

På en konsert på döv-skola:
"Är ni döva eller? Nähä, men så nära som ni står orkestern kommer ni snart att vara det."

På en fest i Ungern, till en utvandrad engelsman:
"Jag ser att du inte har blivit helt ungersk än. Ingen kulmage."

Till en bockskäggig man på en Buckingham Palace-tillställning som berättar att han är designer:
"Men det där skägget har du allt misslyckats med att 'designa'."

Till skotsk bilskollärare:
"Hur håller ni eleverna nyktra så länge att dom hinner köra upp?"

4 kommentarer:

Berit sa...

"Är ni döva eller? Nähä, men så nära som ni står orkestern kommer ni snart att vara det."

Heh heh, ok den begynte jeg å le av, litt mot min vilje.

Men er enig med deg. Det er feigt å bruke sin posisjon som kongelig på den måten, og være "vittig" når de du møter må være krampaktig høflige mot deg, og ikke kan svare tilbake igjen.

Mon tro hva slags tone så priviligerte mennesker bruker seg imellom? Kanskje ikke alltid like hyggelig den heller?

Amanda sa...

jag ler också mot min vilja

typisk GUBBE

men jag hade helt klart försökt vara lite "vittig" tillbaka

Jag är En Lisa... sa...

O ja....han är en guldgruva.

Ett som jag minns - och som inte kul nånstnas egentligen - är när det var statsbesök i Kina. Då sa han till en landsman:
- Jag förstår inte hur de ser skillnad på varandra.

Amanda sa...

Ja gud!
Det blir mycket kannibal-vitsar och sneda ögon-gags därifrån (lite mer förr än nu tror jag).