onsdag 1 december 2010

Party party.

"F är bjuden på sitt första kalas!"
Maken ringer från dagis med darr på rösten. För det ÄR ju så magiskt med ens första onge och den här tiden när allt liksom är 'första'.
Första promenaden till affären. Första hotellnatten. Första ordentliga samtalen. Första kalaset.

Men det är inte mitt första barnkalas i UK. Det jag märkt som skiljer från svenska kalas från min barndom är detta:
- Alla vuxna stannar kvar och har lite typ 'egen fest' i köket.
- Det håller inte på speciellt länge alls.
- Inte så mycket pynt och hausse. Ballonger? Orka smorka. Verkar dom tänka.
- Större blandning på åldrar/syskon som är med. Även typ grannar och fastrar.
- Fiskedamm/gottpåse är i stället pinata/godisregn samt "pass the parcel" (där man skickar runt ett stort paket i en ring och öppnar lite när musiken tystnar). I stora paketet finns många av samma present så att det slutar med att varje barn får en liten grej. Kan vara allt ifrån skämtsak till tandborstar eller (enklare) barbiedockor (dom billigaste, typ i baddräkt). Man kan t o m köpa rabatterade 8-pack av en och samma leksak, sk 'party pack'.
- Om årstiden tillåter är det vanligt att man gör hela grejen i en park i stället.

11 kommentarer:

De kallar mig Skrållan sa...

När hon Sara på Korsika går på barnkalas verkar det vara värsta glamourfesterna. Höga klackar och champagne till de vuxna. Vad barnen gör minns jag inte riktigt, det var liksom inte lika intressant :-)

Amanda sa...

haha

här är det mer foppatofflor och rödtjut
(not that there's anything wrong with that)

Johanne sa...

En del saker som skiljer sig är nog en generationsfråga. När vi hade kalas när våra barn var små stannade många föräldrar kvar och fikade i köket. Det var jättetrevligt.
Vi hade också fiskdamm med godispåse och present. Men inget "pass the parcel".

Den stora skillnaden är väl ändå jello med glass i stället för tårta? Eller har det ändrat sig?

Måste säga att jello med glass och marmite lyckades jag aldrig ta till mig.

Amanda sa...

>Måste säga att jello med glass och marmite lyckades jag aldrig ta till mig.

WTF?!
Hahaha
YUCK!!

Johannes sa...

Vi har släppt kalasbiten för de stora barnen och gör andra saker som är roliga i stället. T ex får äldsta flickan bjuda med sig tjejerna i sin klass på teater. Barnbiljetter med grupprabatt kostar ungefär samma per person som ett ordinärt kalas.

Amanda sa...

Låter mkt vettigt!

Annelie sa...

Eftersom min man är mexikan har vi kört med piñata. Den gör sig bäst utomhus, men med barn som fyller år vintertid blir det svårt. Och kallt.

Det gäller dock att hålla koll på pinnen i förhållande till barnen. Stor skaderisk!

Saltistjejen sa...

Rätt lika födelsedagskalasen här i USA faktiskt. Men här pyntar de gärna om de får. Helium i ballongerna!! ;-)
Och ingen pinata eller fiskdamm har det funnits på de kalas jag varit på. Däremot en del lekar och sång och musik på vissa. Vi hade vårt på lekplatsen här nedanför vårt hus. Väldigt uppskattat.
Kram!

Amanda sa...

intressangt
intressangt

på detta kalas hoppas vi på sjukt god libanesmat till dom stora ...

30-nånting sa...

Hm, fest för det vuxna alltså. Kan vara något att tänka på den 18:e december.

Fast jag kanske inte unnar någon annan att partaja i alla fall just nu...

Jag är En Lisa... sa...

De kalas som Lilla H går på här är väldigt lika de du beskriver. Ganska olika de man själv hade som barn just i det att föräldrar och syskon är med.
De kalas jag varit på i England var under min au-pairtid. Då var det obscent mycket pynt. Det var bouncy castles, det var inhyrda fotbollscoacher och alltid, alltid på tema. (Det där med tema blir ju mer vanligt här också)
Fast detta var ju också i en väldigt bajsnödig del av London.