söndag 19 december 2010

"Vi kommer att bli insnöade"

säger jag kl 8 på morgonen. "Ställ in bilturen och ta dig till närbutiken. NU."

"Men väderleksrapporten säger inget om..."

"Skiter jag i. Jag känner det på lukten. Snö. Mycket snö. Gå NU."

Han kommer tillbaka som en snögubbe. Har drattat omkull två gånger (engelsmän vet inte hur man ska gå om det inte är barmark).
Vi får 60 cm på två timmar. I UK innebär det undantagstillstånd eftersom vinterdäck, sandning, saltning eller snöröjning helt enkelt inte existerar. Skolorna stänger. Posten slutar komma. Folk uppmanas aktivt att inte gå utanför dörren eftersom man kan falla död ner när man är så ovan vid minusgrader och isfläckar.

Och jag kan jag konstatera att ... hang on a minute ... detta är ju drömmen.
Vi har
ostar
kex
lax
bagels
sprite
vin
söndagstidningar
ferrero rocher
räkor
roste
potatis
köttbullar
grädde
nötter
frukter
marsipan
två stora chokladtomtar i staniol
pepparkakor
pingu
timmy time
filmer
julmusik
några trevliga och lagom anspråkslösa julklappspaket; play doh och pingu-figurer

(Tyvärr ingen must och ingen mandel, jag får göra smörkola i stället för knäck.)

Det är extremt osannolikt att E kommer att kunna ta sig till jobbet igen innan nyår. Vår plan är att pulsa till MVC mitt i veckan bara.

Kanske köpa lite mjölk, bröd och ägg.

Kommer dagis att ha öppet? Tveksamt.

Herregud.
Drömmen.

(Och du som just viskade "The Shining..."
Håll mun!
Även om Felix faktiskt kan göra en hygglig Danny/"Redrum"-imitation.
Men annars vore han väl inte heller mycket till son åt en skräckdrottning va.)

5 kommentarer:

Christin sa...

Att du kunde känna på dig det där.. :) respekt!

Passa på att njuta av dessa dagar. Det är något av det bästa som kan hända. Minns vintern -95, eller -96, när pappa inte kom längre än till backen och fick vända i sin bil, och allting höll stängt, och vi barn åkte pulka PÅ BILVÄGARNA. Plötsligt var hela världen en lekplats. Helt jäkla outstanding :)

Anna sa...

Åh vad läbbigt härligt! Hundra julepussar till er.

Colombialiv sa...

Underbart!

Yvonne sa...

Hehe...jag kan vädra mig till regn..så snö borde också gå att känna! Här snöar det också, men inte fullt så kaotiskt. Vi har ju varit med förr, liksom... :D

Tante Jul sa...

Cool, det er faktisk en spesiell lukt før det begynner å snø. Men det betyr ikke at jeg tenker lenger enn til "Å, snø, så gøy!". Jeg er imponert over at du faktisk sendte mannen til butikken på grunnlag av lukten. Lykke til med unntakstilstanden!