tisdag 11 januari 2011

Jag är + + + + !

Tycker Amelia (nr 2). Phu.
Första bokrecensionen är inne.
Fina ord var det också tydligen. Tokfina. Så där så jag blev lite lipig.

Skulle hyckla om jag sa att det inte spelar nån roll, att recensioner lämnar mig oberörd.
Klart man (=jag) blir påverkad av att bli bedömd för något så personligt. En så stor och dyrbar och ömtålig satsning.
Klar man (=jag) blir glad när det går bra.
Tjockt skinn eller ej.

Det jag lärt mig om kritik är att om typ alla tycker samstämmigt (om en specifik faktor, eller om helheten), kan man ta till sig lite extra. Är det mer spretigt bland åsikterna, då kan man coola ner sig. Ta't med den berömda saltnypan.

Värst är tystnad. Likgiltighet. Den uteblivna responsen.

Det är därför jag har sån förståelse för alla som vill visa upp sina fyra hyggliga kapitel för mamma, för mig, för en förlagsdirektör, för en skrivargrupp, för vem som helst egentligen.
Men jag säger som jag brukar: Gör inte det. Kör på med mycket hockey och lite snack i stället. Paddla på som fan under ytan tills det sitter. En bok är en bok. Med en början, en mitt och ett slut. Din egen symfoni där du lånar in ditt unika spåk, din egen stora skattkammare av erfarenheter och passioner. Där du håller i kameran, där du styr över mörker och ljus, besätter alla roller.
Och spelar dem, klär dem, regisserar dem. Ofta i realtid.

Och innan man har redaktör och förläggare att bolla med, innan man har fått någon som helst offentlig uppskattning, komplimanger och bekräftelse för sin förmåga, då är det nog så att ens inre glöd i detta underbara/galna med att bygga ett romanprojekt måste vara tillräckligt för att värma en och driva på en.
Jag har all sympati för att det är svidande tufft då ibland.
Jag har varit där.

Okej, that's it.
Nu ska jag ha mig en vas-uschling!
Och en sprite, och en djupfryst pizza.
Fest eller?

17 kommentarer:

Arild sa...

Mycket roligt och värmande :D
Köp en stor vas och fyll den med blommor och känn dig jävligt nöjd med dig själv!
Alternativt fyll den med champagne och sörpla i dig till tonerna av en glödande tango.

Annelie sa...

Gå inte och få för många fina recensioner bara, då kommer ju boken att ta slut på Akademibokhandeln innan jag hinner dit och möblera om/handla :-)

Snyggt jobbat - köp vasen och fyll den med tio tulpaner för varje stjärna. Minst.

Christin sa...

Åh, så spännande!!! :) och grattis! Jag är sjukt sugen på att läsa. Läste din första bok för ett par månader sedan och gillade skarpt. Du har ett fantastiskt språk. Och så skriver du om det jag skriver om också, det är inspirerande :)

Anna sa...

Åh grattis! Njut nu.

Sara sa...

Jag skulle gärna vilja köpa en "skrivarhandbok" skriven av dig. Hemskt gärna. Ruskigt fint här också, men en att bläddra i hade varit lyx.

Vi har under mina två kurser nu läst ett tiotal, alltifrån King (love!) till Hägg (inte så mycket love). Nyttig blandning. En Hellberg hade gjort hela hyllan, så att säga.

Heja!

Amanda sa...

Tack för fina ord!

Jag får pitcha det till förlaget helt enkelt, Sara!

Det skulle bli en mager liten volym det. ;o)

30-nånting sa...

Himmel vad kul! Grattis! Jag är så spänd på att få läsa mästerverket.

Anonym sa...

Du är så j-vla bäst. Älskar din blogg. Önskar att du var min mamma, eller syster.

Johanne sa...

Det är du värd! Och lite till.
Men jag trodde att det var recensionsförbud innan den 2 februari. Förlaget var mycket strängt på den punkten.

Anneli sa...

Grattis, vad roligt!
Det måste vara sådant som ger skrivandet guldkant :)

Jag är En Lisa... sa...

Haha! älskar inlägget: Önsakr du var min mamma :)

Klart du är en fyraplussare!

Annika, Bokplantan sa...

Underbart, men inte så förvånande kanske. Du skriver så mycket bra i bloggen att jag är övertygad om att du även skriver väldigt bra böcker. Grattis!

Maria Turtschaninoff sa...

Härligt! Grattis grattis!

Amanda sa...

Tack tack!

Johanne, det trodde jag också ... måste blivit nån liten missuppfattning med pressläggningen.

Anonym, det var rart sagt men jag vet inte om min syster eller min pojk skulle hålla med om att jag är så mycket att hänga i julgranen.
;o)

Marie sa...

Åh så roligt!!!

Anonym sa...

Kul med fina recentioner. Gillar din blogg (men har inte kommenterat förrän nu) och ska nog ta mig för att läsa någon av dina böcker också.
Nilla E

Amanda sa...

Tusen tack!