torsdag 13 januari 2011

Jag minns också glädjetårarna, minns hur man blir svettig av alla känslor.

Malin, Costa Brava är ANTAGEN!!!

Och det gör mig så jefla glad.
Att fina blommor kan bryta sig upp genom asfalten; upp ur stentäcket av odds som är emot en.

I en tid då många pratar i bistra ordalag om hur svår bokbranschen är.
Där det inte finns plats för en bråkdel av alla som delar 'den universella drömmen'; skrivardrömmen.
Där drivor av tur, begåvning, jävlar-anamma och uppoffringar krävs - och ofta räcker inte ens det. Fan så tröstlöst det känns ibland.

Fast alltså. Jag menar ju att det finns vissa nycklar ändå.
Att man kan lära sig navigera, i alla fall styra undan från en del stora hinder.
Flexibilitet och lyhördhet är viktiga nycklar.
Kompromisser. Lagarbete. Självrannsakan.
Skinn på näsan.

Och: Att fokusera på det man faktiskt har kontroll över.

Tusen grattis, Malin.

5 kommentarer:

Sara sa...

Mina armhår står rakt upp. In a good way. Bara tanken på att få kliva över den där tröskeln och vara en av dem på "andra sidan". Stort.

Erica sa...

Teres i Piteås syrra här. Sitter hemma och jobbar idag. Tv:n står på SVT1 Gomorron, precis i slutet av programmet. Jessica Gedin skulle säga vad hon såg fram emot 2011 och då sa hon din andra bok skulle komma och att hon såg fram emot detta. Fin fin reklam tycker jag. KUL! Trevlig helg

Erica sa...

i Piteås?

Amanda sa...

Sara, det ÄR stort. Och på samma gång svårt att föreställa sig, svårt att förklara. Det blir liksom aldrig som man hade tänkt sig ...

Men just den där tacksamhets-rushen man känner när man blir antagen, till alla som trott på en och stöttat, och den där skamlösa stoltheten; "YESS - I f*cking DID IT" - det är det ingenting annat som toppat i mitt yrkesliv i alla fall.

Erica, men hjälp vad roligt, STORT tack för infon.

Malin, Costa Brava sa...

Amanda finaste du :´)