måndag 10 januari 2011

Nu har jag suktat

nog efter en sån här vas.
Alvar Aaltos och hustrun Aino Marsios vinnande tävlingsbidrag 'Savoy', aka 'Eskimåkvinnans skinnbyxa' i en designtävling hos Iittala 1936 i ... tjugotvå fucking år av mitt liv. Nu räcker det.

(De fick aldrig några pengar för denna moderna klassiker förutom vinstsumman - copyrighten på vinnardesignen tillföll fabriken.)

I originalutförandet var den bara 14 cm hög.
Men jag vill nog ha något aningen maffigare.
Vit får det nog bli, för jag vet hur mycket jag kan störa mig på mina klara glas-vaser.

Så frågan är om man kör med 16-centimetersklassikern - eller - känns inte den också liiiite pluttig? Mest för liljekonvaljer?
(Not that there's anything wrong with that.)

Hjärnan säger välj den 20,1 cm höga.
Fast är inte den lite väl hög och smal i proportionerna dock; saknar den där sköna bulliga utflytande tråg-känslan?
Drömmen vore ju om det fanns en 20 cm hög fast med bibehållen 'bred' amöbaform, exakt som den mindre.
18 - 20 multifärgade tulipaner nertjongade i en sån, sedan är min lycka gjord känner jag.

Vad säger ni, kära design-lovers?

Fy vad sånt här är svårt när man inte har nån affär att gå och fingra i.

14 kommentarer:

Arild sa...

Jag kollade och fann att 20 cm ser ut att vara av en annan form. Är det så?
http://www.finnishgifts.com/white-aalto-vases.html
Då tycker jag inte den ser lika fin ut (på fotot).
Annars är det väl "ju större desto ballare" som gäller.
Och vit vas. Helt rätt. Skaft är inte snyggt helt enkelt.

Amanda sa...

Nope, 20 cm ser inte lika blobbigt fin ut - men 16 cm ÄR för lite för mig att arrangera i.

Det konstiga är att den stora i klart glas inte ser ut som den vita - den ser bättre ut; likadan ut som lilla på alla olika hemsidors bilder. Men det kan ju vara för att dom (lurigt nog) kör med samma foto för alla storlekar.

Maria Turtschaninoff sa...

Can't help you, men jag har en mini-skål i samma design! Snygg för godis.

Amanda sa...

Vit savoy opal 20 cm:
http://www.flickriver.com/photos/pjen/2283801704/

http://farm3.static.flickr.com/2494/3965890348_87dcc25f26.jpg

http://www.flickr.com/photos/pjen/1562104505/in/photostream/

Inte lika oregelbunden/fin/bred som 16-cm-varianten, nej. Men fin?

Amanda sa...

Jaha, svårare än så här var det inte:

http://www.iittala.com/web/Iittalaweb.nsf/en/products_decorating_alvar_aalto_collection?open&color1=FFFFFF

Nu ska jag hålla tyst.

Annelie sa...

Jag slog till när de hade två-pack i butiken. En liten och en stor (9 & 16 cm). Och så en låg att ha örhängen i!

I den stora rymdes 50 tulpaner utan problem!

Amanda sa...

Bra att höra, tack!

Jessica sa...

Har den som är 12 cm, liten men söt (fick av jobbarkompisar). Skulle kunna tänka mig den som är 16 cm hög. Är GRYM med tulpaner i!

Amanda sa...

Japp.
Dom klara är superfina till godis/småprylar.

Men jäklars vad man får kapa stjälkarna?

(Fast det får man ju alltid; max 1/3 ska sticka upp över kanten eller hur det nu är floristerna säger)

Elin sa...

Jag säger:
Du kanske redan känner till detta, men Styggelsen finns som valbar litteratur på kursen Varulvar, Vampyrer och Väsen vid Jönköpings högskola, i regi av skräck-kännaren Mattias Fyhr.
Och bokajäveln har varit utlånad hela hösten på sthlms Stadsb. och min studentbugdet tillåter inte hur många inköp som helst... Men snart får jag tag i den :D

Amanda sa...

Men FAAN vad roligt rent ut sagt!
Stort tack för att du lät mig veta det.

Elin sa...

Är glad att glädja!
Urvalet av valbar gotik under 2000-talet är inte så stort, och du är verkligen i kvalitativt sällskap, som du förtjänar av de utdrag jag har läst. Jag hoppas verkligen på en pocketupplaga, då jag misstänker att de flesta av oss som gillar skräck/sf/fantasy inte har råd med våra läslus-vanor i inbunden form.
Och tackar, bockar och applåderar för peppiga och handfasta skrivråd!

P.S. Har du nån gång en sväng förbi Sthlm, ta en tur till Gustavsberg, 30 min bort - här kan man hitta typ alla nordliga kvalitetsformgivare inom glas och porslin, både första- och andra-sortering till *mkt* mer vänliga priser.

Ina sa...

Jag säger: go big! En stor vas kan aldrig bli fel. En liten kan däremot kännas för liten. Ju större, desto mer blommor, och det är du ju värd!

Jag är En Lisa... sa...

Vitt är vackrast! jag har samma form som pepparkaksform. Då är den fem cm hög. Så söt!