onsdag 12 januari 2011

Om egenutgivning.

Jag kommenterar en pågående diskussion om att ge ut sitt manus på egen hand på Debutantbloggen.

Och ja, jag låter hård där. För jag ställer mig frågande till egenutgivning i första instans. Eller när man (som skribenten som så generöst delar med sig av sina planer för egenutgivning) fått högvinst-refuseringar med personlig feedback från förlag - men inte vill spinna vidare där.

Det ligger ibland ett skimmer; ett "go-go-go!" runt egenutgivning som reellt alternativ till ett skrivande yrkesliv som jag känner att jag vill erbjuda en motvikt till.
Som jag BÖR erbjuda en motvikt till.
Det är liksom tufft nog att försöka producera manus man kan sälja; utan att ge sig in på det dyra, tidsslukande och tyvärr ofta i slutändan nedslående alternativet egenutgivning. (Även om det såklart finns namnkunniga undantag; Daniel Åberg och G P Taylor.)

På samma gång skulle det ju göra ont i mitt hjärta att säga till någon: "Hm, kanske det bästa vore att inte försöka leka förläggare utan att pensionera just den texten, om den nu tagit flera rundor och en omskrivning av diverse orsaker känns som ett omöjligt alternativ."

Jag ber att ni lämnar ev. kommentarer och frågor under det aktuella inlägget på Debutantbloggen och inte här. Det är en viktig och intressant diskussion. Tack!

4 kommentarer:

Annelie sa...

Kul att du hakade på vår diskussion, som lär fortsätta under veckan.

nilla|utanpunkt sa...

Jag har svarat där också, men jag tycker du har helt rätt. Jag är själv lite trött på alla "kan själv" inom mina egna yrkesdiscipliner. Samtidigt FINNS det naturtalanger och jag kan förstå att det kan vara frestande att prova, ta en liten genväg. Det kan ju gå, precis som man kan vinna högsta vinsten. Kanske det hänger på hur pragmatisk man är... Jag VILL som sagt ha proffsögon på mina texter.
Jag tycker samtidigt att det ska bli spännande att följa Oscars väg via Debutantbloggen.
Ha det gott (bor f ö själv i England, fast på sydkusten)

Sara sa...

Vi hade bland annat just den frågan på vår senaste litteraturdiskussion på kursen. Intressant att höra hur folk tänker!

Amanda sa...

Mycket bra diskussion där borta idag!
Jag fick även tillfälle att be om ursäkt för min dryga ton - nåt jag borde göra oftare kanske (speciellt om man frågar E).