onsdag 2 februari 2011

Beatrix Potter: Varför var hon en bilderbokspionjär?

(Appropå den pågående utställningen på Millesgården.)

Jo, det fick jag förklarat för mig under ett seminarium om bilderböcker på V&A Museum i London, där många av originalteckningarna finns, 2007:

Om man bara läser Potters bilderboksmanus förstår man berättelsen - i stort.
Och om man bara tittar på hennes illustrationer till samma text, ja då fattar man också förloppet i stora drag.

Men Beatrix Potter jobbade djupare än så.
Text och bilder säger lite, lite olika saker, och så uppstår ett tredje uttryck.

En extra mening, ett humoristiskt element, en slags bilderbokens alkemi som barn älskar.
Att få tänka lite själv och "fatta vitsen".

Så här funkar det (fritt från minnet):

Texten:
"Välkommen in i mitt hus, nu ska vi ha det trevligt!" sa Räven.
"O, gärna, vilken gentleman ni är!" sa fru Anka.

Tillhörande illustrationen:
Räven ser extremt lurig ut och håller till och med en kokbok bakom ryggen: "100 sätt att tillaga anka".

Bonusbetydelsen mellan text och bild är förstås:
Den korkade fru Anka håller på att bli lurad! Det är ju inte som texten säger, det ser vi ju i illustrationen:
Räven är inte alls någon gentleman, han har en helt annan plan.

Och barnet/läsaren får upptäcka detta, får använda sin slutledningsförmåga - och förstå mer än ankan i boken gör.

Denna metod tar vi för given idag.
Men enligt experten på V&A Museum var Beatrix Potter först med detta sätt att bjuda in den unga läsaren att dela en extra dimension.
Och det gjorde förstås bilderböckerna tusen procent mer underhållande än de raka, torra, informativa och sedelärande illustrerade referat som existerade innan.

Och, förstås; hon kunde teckna.
Söta figurer.
I ljusa, klara färger.
Detta som ännu idag är något av ett mantra på brittiska bilderboksutbildningar:
"Gör dina figurer lite sötare och färgerna lite ljusare och klarare - så får du jobb lättare."

11 kommentarer:

Annelie sa...

Tack för lektionen. Jag har inte läst några av hennes böcker, men är sugen på att gå på utställningen.

Igår såg jag Pija Lindenbaums utställning. DET var något helt annat än hennes bilderböcker. Mycket läskigt. Inbillar mig att du skulle gilla det.

Amanda sa...

Å, jag har sett exempel, gillar mycket!

Sånt är svårt att "sälja in", hehe.

Annelie sa...

De flesta av teckningarna var sålda, trots saftiga prislappar. Man undrar lite vem som köper så läskiga bilder. Psykmottagningar? Socialkontor? Eller kanske skräckförfattare?

Amanda sa...

Originalbilder av en av Sveriges främsta samtida illustratörer?

Jag är inte förvånad att det säljer till konstsamlare!

Men att "sälja in" mörka barn-relaterade projekt för utgivning - det är värre det.

Annelie sa...

Nej, det är verkligen inga barnboksbilder, det där.

TUTT sa...

Åh, Beatrix, Beatrix. Tack för lektionen. Hon var ju grym! Som du säger - man tar det för givet idag, men hon var alltså dörröppnaren till denna sköna berättarkonst... Mmm.

Arild sa...

Känner du till Tasha Tudor? Vad jag vet helt okänd i Sverige. Very big bland den äldre generationen i Amerika, tror jag. Har lite samma stil som Beatrix Potter men inte lika fina bilder.
Filmen om B.P. är en rätt rar skapelse också. Have you seen it?

Amanda sa...

Japp, hon var grym. Självständig, tjänade egna pengar och gav mycket tillbaka.

Det blev ju en stor popularitetsvåg redan under hennes livstid, och när hon blev äldre sjönk kvaliteten men man kan ju inte klandra henne för det kanske.

Men jag har aldrig varit sugen på den där filmen med Renee Zellwegger. Har så oerhört svårt för hennes konstlade röstcoachade "brittiska" engelska. Nån som sett?

Amanda sa...

Arild, känner inte till, ska kolla upp!

Amerikanska illustratörer generellt är/var ju så jefla tekniskt skickliga på det måleriska.

Arild sa...

Jag ÄLSKAR böckerna OM Tasha Tudor. Hon levde barfota med sina corgisar och höns i ett gammalt hus, som på adertonhundratalet. Fantastiska foton.
Jag gillar Renee´s tillgjorda engelska : ) När hon liksom snörper/plutar på läpparna. Humor!
Och filmen tyckte jag nog var rätt delightful, med tecknade kaniner.

Saltistjejen sa...

Coolt!! Tack för lektionen!