måndag 14 februari 2011

Hur vanligt är det

att man sliter ut ett klädesplagg numera?

Jag minns ju pappas tunnslitna collegetröjor av plysch som man kunde se rakt igenom på sina ställen, och hans lappade lagade jeans. Han pekade på de ljusa blekta fläckarna i tyget på ryggen; "Titta, det är från när ni var små. Bebis-spya, helvete sicket bärande det var!"
Och skrattade stolt. Han gillade den tiden.

Men idag, nä. Inte sliter man ut sina kläder så ofta? Är dom från Zara hinner man för det första inte. Då faller dom sönder i atomer av sig själva efter någon användning.

Men idag har jag upptäckt att jag slitit ner mina stödstrumpor och mina preggotajts så att dom blivit sådär nostalgiskt genomskinliga här och där. Samt mitt allra dyraste, skönaste och varmaste natlinne. Som gasbinda över bysten nu.
Det säger en del om vår kalla vinter.

Och jag känner mig fan lite duktig på nåt vis. Har inget emot konsumtion och är lite klädtokig i hjärtat men tycker också det känns dåligt att ha för mycket som man inte använder.

8 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Jag brukar färga om mina jeans, munkjackor och ibland t o m tishor. En övervägande majoritet av mina kläder är svarta så jo, jag har slitit ut en hel del.

Amanda sa...

Män kanske är bättre på det där överlag (eller så är det en generalisering?).

Yvonne sa...

Tror också att slitage-kläder (vintage?) är en mans-grej. (Evidensbaserad fakta från vårt hushåll) Mer män som sliter kläder iaf! Och affärer som SÄLJER helt trasiga jeans?! Har tänkt gå fram till kassan och fråga om jag får dom billigare för att "dom är trasiga" ;)

Amanda sa...

Haha
GÖR DET Yvonne!

30-nånting sa...

Yes, både stödisar och preggotights är tunnslitna.

E har också "ärvt" ett par av mina långkallingar och de är Miras favoriter för de har ett hål i grenen. Hon kan inte fokusera på annat än det där hålet när han har dem på sig.

Känns som om det är dags att nyinvestera va!?

Amanda sa...

låter ju luftigt och skönt dock
;o)

MikroMaude sa...

Sliter gärna ut bra kläder, men så är jag en sån som inte ofta följer modenycker.

Har även jeans med snygg-sydda lappar på (för hand, med små små stygn)

4-åringen tar dock priset och jag tycker det är fullständigt bisarrt att HM m fl nästan bara har slitna jeans i stl. 116 cm, och att de just är slitna på knäna! Han sliter ut dom på tre dagar bokstavligen.

Nämnde jag att han älskar bilar och Briotågbanor?

/Anya

Amanda sa...

grrr
exakt
skottpengar på nötterna som designar barnbrallor med just för-slitna KNÄN

bozos!