tisdag 29 mars 2011

Mina härskartekniker:

- Utfrysning, framför allt undvika ögonkontakt, inte besvara leenden ("Tänker på nåt viktigare").
- Passiv-aggressivt kroppsspråk (slamrar lite för högt, slarvtorkar bordet, sånt).
- Selektiv dövhet ("Tänker på nåt viktigare, bizzy bizzy").
- Sucka demonstrativt och himla med ögonen i periferin åt motståndarens "dumheter".
- Stanna på toa längre än jag måste.

Samtliga tekniker har jag plockat upp av E.
Bara det att han inte gör det medvetet, med någon agenda. Han bara ÄR sån.
Tydligen.
Åter igen blir jag då The Bad Guy eftersom jag gör det medvetet.
Härligt.

Och: Varför måste en del människor ifrågasätta allt, sätta prestige i allt, argumentera och reda uuut (=få "rätt") i minsta lilla fjuttsak?
Det är helt enkelt osmart. Det är ju enbart tröttsamt. Inte minst för dom själva.

För övrigt är adrenalinvågen man surfar på i 6-8 veckor efter en ny bebis är definitivt över. Oh yes. Dagens mest övertydliga uttalande.

Nu: Uppåt och framåt.

15 kommentarer:

Ann-Katrin sa...

Oj.
Tur jag är singel. För det där gör ju jag också, speciellt nummer ett. Utan att tänka på det. Speciellt när jag blir irriterad på någon... Snacka om att bygga barriärer :-)
Å andra sidan är jag som regel arg i 10 minuter och sedan går det över :-)

De kallar mig Skrållan sa...

En av mina favoriter, som jag bara nyttjar när jag verkligen känner att jag behöver, är att medvetet kalla någon vid fel namn. Den är elak, men ibland "måste" man.

Men härskartekniker i hemmet? Wow! Nu fick jag något att fundera på. Undrar just vad vi har. Detta kommer kräva ett par veckors analys, känner jag.

Amanda sa...

tror det blir tydligare när man får baaarn möjligen

eller som en vän sa; "när man mini-skiljer sig" (ie får baaarn)

Ann-Katrin sa...

Eller strax innan man på-riktigt-skiljer-sig...

Amanda sa...

japp
men där tror jag inte vi är riktigt än (hoppas inte!)

eller som vi båda säger: Vill man vara gift med en envis jävul så kommer det också med ett pris.

Ann-Katrin sa...

Haha, jag tänkte på mig själv. Mina härskartekniker blev tydliga när vi visste att vi var på väg att gå isär men inte riktigt hade accepterat det ännu... Fast jag kan nog köra dem annars också, när så krävs. Mindre när jag mår bra och mer om jag är i Sverige (där jag inte trivs)

Ann-Katrin sa...

(Mitt ex förstod nog aldrig att han gifte sig med en envis jäkel, trots varningar. Vi är fortfarande vänner men väldigt mycket bättre på skilda håll. Jag förstod nog inte heller att han inte förstod. Förrän för sent...)

erika sa...

"Stanna på toa längre än jag måste"
hahaha! Men det är väl också enda gången man som småbarnsförälder kan kräva en stund för sig själv utan att den andre kan protestera (om den andre är hemma förstås). Jag minns att jag kunde duscha halvtimmesvis när lillebror var liten bara för att det var så skönt att få ha sig för sig själv.

Jag känner igen en del. Men det där med att reda ut allt. Lägg ner. Kom överens om att lägga ner det. Jag var tidigare en sån som alltid skulle reda ut allt. Särskilt eftersom jag visste att jag hade rätt och ville att den andre skulle ge mig rätt. Nu har jag insett att det är lite som med trotsiga 2-3-åringar; man får välja sina strider.

Nu försöker jag istället bli arg på riktigt. Säga, med arg röst, vad jag är upprörd över, för att sedan försöka låta ilskan gå över av sig själv. En befrielse. Sedan kan man välja att analysera och peta i de stora grälen istället. När man orkar.

Amanda sa...

haha, tack!

JAG har lagt ner det där för länge sedan. E har ett enkelt val: Han kan välja att "ha rätt" - eller att vara lycklig.
;o)

Amanda sa...

Ann-Katrin, det ligger mycket i det du säger.

erika sa...

Ja, finns väl en självhjälpsbok med just den titeln, va?

Anonym sa...

Käraste Amanda! Så många kloka kommentarer du fått. Då skickar jag bara en Jättekram. Håll ut. I morgon är en ny dag! /Anne

Amanda sa...

Tack!
Och kramar.

Cissi sa...

Oj! Här är en som ägnat mig åt sånt där beteende utan att inse vad det är! Skäms och skall bättra mig (om det nu tröstar dig... ;-)).

Det där med att få rätt har jag i alla fall slutat med, det kostar för mycket.

Skönt att läsa högre upp att ni är sams, det är sååååå trist att vara osams!

Amanda sa...

Tack!
Ja, man blir så j-la urvriden. Och lessen. Och det är så dumt för det handlar ju alltid om nåt annat, bakomliggande.