tisdag 29 mars 2011

Veckans brott.

Vad glad jag är att SVT Play streamar programmet så att jag kan se.
Frågestunden är mitt favoritinslag, när tittarna har skrivit in med sina (intressanta!) frågor till Leif.

Det får mig att tänka på ett slags skrivarseminarium jag hört talas om:
Som en konferens för blivande deckar- och spänningsförfattare där man kan köra faktakoll och fråga diverse kriminaltekniker och utredare om vad som helst:
Polisrutiner, gifter, obduktioner, vapen, polisiära hierarkier, DNA, ja allt sånt man som lekman kanske inte har bra koll på men som ens ståry skulle behöva.
Detta var i USA men det finns säkert på andra ställen. Jag gillar idén.

Vid de tillfällen jag behövt fråga experter om råd har de varit mycket hjälpsamma och tyckt att det var kul. Även om vi inte kände varandra. Men en tumregel är nog att gräva lite där man står annars drunknar man lätt i omöjlig research. Som P D James säger, om inte hon hade haft "gratis" inblick i polisarbete och domstolsmiljöer genom jobb och vänner så hade hon aldrig haft tid att skriva böckerna.
Urtrevlige Brightonförfattaren Peter James hänger ibland med lokalpolisen på verkliga spaningsuppdrag vet jag.
Och Val McDermid har tydligen utvecklat en vänskap med "sin" expert, en obducent. De bollar mycket, också handlingsmässigt. Så att vissa inslag i böckerna faktiskt uppkommer på expertens initiativ.
Spännande.

2 kommentarer: