onsdag 27 april 2011

En vuxen-illustration

som jag har gjort för Hela resan, tidningen för SL-anställda.

Bläckteckning ('kandahar' vattenfast bläck + spetsigt flexigt ATO-stift) som sedan scannas och jobbas klart i Photoshop. Digitalt kollage som jag kallar't. I Photoshop kan man snygga till teckningen och lägga till alla färger och strukturer (också inscannade, t ex riktigt tyg, kritmärken och träbitar) i olika "lager" med hjälp av det transparenta "fyll"-verktyget och lite sudd och trix.

Man behöver en kraftfull dator annars tar det flera dagar eftersom man måste jobba med sina digitala bilder i tokhög upplösning om det ska se OK ut i tryck. Mina originalteckningar är pyttesmå, typ hälften av vad de ska bli i färdigt skick, för bara då tycker jag att jag får rätt uttryck och stuns i linjerna. Mina händer gillar inte att teckna för stort, då lägger jag bara till för mycket detaljer och plotter.

Jag brukar sedan skanna originalteckningarna med 720 dpi så att jag kan dra upp dom riktigt stort om det behövs.
Sedan levererar jag den färdiga illosen till uppdragsgivaren som 650 dpi.

Inga kommentarer: