onsdag 20 april 2011

Spoilervarning: Game of Thrones.

Nu ska jag leka tevekritiker.

Trots bedövande vackra miljöer och kostymer, maffigt/chockerande våld och mycket knullande (tyvärr helt utan naket manskött, om man inte räknar ett par boobies som var större än mina egna):
Tyvärr - det här var mossigt, tvådimensionellt och pratigt.

Visuellt helt underbart, visst.
Genomtänkt och välgjort, absolut.

Men jag saknar en modern ansats. En smidighet, en ungdomlig intelligens som vi möjligen blivit bortskämda med från amerikanska tv-dramer de senaste åren; en vilja att leka med rätt trötta stereotyper, skruva till saker. En kritisk smart distans. True Blood this aint.

Jag känner inget för karaktärerna. Jag bryr mig inte.
Så synd.

Men visst, jag kommer att fortsätta kolla.
Släng gärna in en bunt snoppar dock.

6 kommentarer:

Böcker, böcker, böcker sa...

Ja det var ett väldigt karaktärsintroducerande program och jag hopaps på mer action nästa gång.

Amanda sa...

Exaktemente.

Man måste ju inte göra så;
Pressa in varenda jävul och "låta oss få veta lite om den personen" (på ett ytterst klyschigt vis).
Varför gjorde di så?

Linda Antonsson sa...

Hittade din recension via Twitter och ville bara kommentera kort.

Jag har sett avsnitt 1-6 (och dessutom läst böckerna) och jag tror och hoppas att de som inte har läst böckerna kommer att få ut mer av showen efter några avsnitt.

Det som showen haft svårast att få med från böckerna är rollfigurernas inre monologer som gör väldigt mycket för hur man relaterar till dem som läsare. Därför tar det lite tid innan man får kontakt med dem.

Och, ja, det blir faktiskt lite naket manskött i kommande avsnitt,

Amanda sa...

Yippee!!
Skämt åsido: Tack Linda.
Mycket intressant.

Lina Neidestam sa...

Jag instämmer till fullo på allt!
Speciellt det om mansköttet. HBO och teveserier nuförtiden tycker dom är så vansinnigt radikala som visar tuttar, men tillstymmelse till manlig objektifiering finns ju inte. Förutom i True Blood då :)

Amanda sa...

Boardwalk Empire har snoppar!
(Eller i alla fall en, so far.)