torsdag 21 april 2011

Till dig som kämpar

med ditt skrivande nu i påsk.
Till dig som aldrig fått ett manus antaget, som aldrig sålt en text.
Till dig som slåss mot krav och trötthet.
Till dig som gråter över refuseringar.
Till dig som spyr på omskrivningar.
Till dig som inte har någon snäll förläggare eller ett peppande förlag som väntar på att du ska skriva klart.
Till sig som tappat sugen med ditt skrivprojekt.
Till dig som inte vet om du orkar.
Till dig som tvivlar på din förmåga.
Till dig som känner dig ledsen över att ta beslutet att pensionera ett skrivprojekt som inte funkade trots allt jobb du la ner, alla förhoppningar.

Vill jag bara säga:
Jag har varit där. Det är inte enkelt. Det är inte kul.
Men det går.
Jobba hårdare, dröm större.
Använd hela ditt register. Ge allt du har. Det är enda sättet.
Gör det för sin egen skull, och för dom som står dig nära.

Alla skrivprojekt når inte hela vägen fram.
Men DU är inte alla dina gamla projekt.
Man lär sig hela tiden.

15 kommentarer:

Andrea sa...

Jag behövde det här nu. Tack!

Anonym sa...

Fint skrivet! Och upplyftande!

Anonym sa...

Tack!

TUTT sa...

Tack.

Christin sa...

Fint :)

Anonym sa...

Usch, ögonen tårades redan vid rubriken. Upplyftande indeed. Tack, Amanda.

/Sara (den vanliga)

Annika sa...

Tack för de tänkvärda orden och glad påsk på dig!

cyndi sa...

Jag har inte ens tänkt skriva nåt.
Ändå tar jag åt mej.
Det där gäller ju inte bara skrivande :-)

Har någon sagt till dej att du är en väldigt generös människa :-)

Mimmi sa...

Pepp!! Jag ska jobba på en grej i påsk som jag verkligen tror på. Glad påsk Amanda!

Ninas skrivarlya sa...

Tack för pepp. Jag kan bocka av varenda punkt du nämner... Men jag ska aldrig ge upp! Näver.

Tack igen för påminnelsen.

Glad påsk.

Anonym sa...

TACK! Precis när jag behövde det som bäst. Du är fantastisk! Glad påsk, önskar en blivande författarkollega (ja-ta-mig-tusan-att-jag-ska-lyckas)

Monica O Kolkman sa...

Så sant.
Speciellt det där med att man inte är sina gamla projekt.

Simona sa...

Japp, EXAKT så är det.

Johannes sa...

I dag 3000 ord. Jag siktar på 2000 i morgon. Och så 2000 till efter det. Och så vidare.

Och du har så rätt. Jobba hårdare, dröm större. Och skapa tid att skriva även när ingen tid finns. Sova kan man göra en annan gång...

Anneli sa...

Tack för dina otroligt uppmuntrande ord. Jag jobbar hårdare, drömmer ännu större och reser mig precis så många gånger som det behövs :)