torsdag 12 maj 2011

Projekt helrenovering: Mina fötter gråter av lycka.

Nu har jag hittat världens bästa fotfil.
Alla äckliga kassa sandpappers- eller pimpstensfilar kan dra åt skogen. Dom är dåliga skämt jämfört med detta. Peelingsalva och kemisk peel likaså.
MICROPLANE är det som gäller. Yupp, samma märke som gör världens bästa rivjärn. Och det är precis ett litet rivjärn (huu...) vi snackar om. Men perfekt för sitt ändamål.

För jag har aldrig haft bebisfötter, så som E har, helt automatiskt.
Nej, jag har seriöst torra, hårda tassar.
Alltid, alltid hårda partier. Spelar ingen roll om jag är lite lättare eller lite tyngre, hur mycket jag vårdar och filar och smörjer och undviker öppna skor - hälarna är aldrig glada. Så har det varit sedan jag var liten. Kanske för att jag har torr hud, kanske ärftligt, kanske blodtrycksrelaterat (=lågt).

Anyhow. Min Microplane-fil kostade typ £20. Samma som ETT besök på pedikyr hos fotvårdsexpert, som jag bara går på för att dom hyvlar bort det hårda med ett speciellt knivblad (gör inte ont). Det blir OK, även om det är småläskigt och dom kan råka skära en. Men inte så bra som efter en omgång med Microplane.
Halleluja. Halleluja. En sann mirakelprodukt.
En gång i veckan på torra fossingar, for ever!

(P.S: Jag är en pressetisk bloggare och man kan inte köpa mina åsikter. Detta är alltså inte reklam, bara ett ärligt tips om en skitbra produkt som jag köpt själv. Läs gärna mer om pressetik för bloggare här.)

10 kommentarer:

Gnestakänslan sa...

Vad är grejen med mansfötter? Har en make med soft soft softy soft-nyfödd kattunge-mjuka trampdynor, och känt flera likadana innan honom. Är jag helt reaktionär och antijämställd om jag känner att det är lite... pärlor för svin?

(eller så är det de höga klackarna som fuckar upp oss. Eller att dom alltid har strumpor oavsett årstid och vi traskar commando i ballerinorna. Eller nåt annat.)

Amanda sa...

Du, jag satt PRECIS och tänkte på samma grej.
Bebifötter - helt "gratis", more often than not.

Tjockare hud? Annan oljeproduktion i huden? Annan typ av svettkörtlar? Kan det vara så enkelt? Och varför känns det som om de killar jag mött som FÅR lite förhårdnader typ som jag ALLTID är lika ljushylta som jag?

Känner att jag vill veta på riktigt? Nån meducinskt utbildad expert här?

Amanda sa...

P.S: Att män oftare har sockar tror jag absolut kan spela in - mer än höga klack-teorin - jag levde i bra sportskor i typ 5 år när jag var sportsäljare och det var samma visa.

momo sa...

På hypodea (www.hypodea.com)nämns också fötter just nu. Där länkas till babyfoot (www.babyfoot.se)som tydligen är ngt nytt och effektivt. Verkar dock läskigt, tycker jag, och vågar inte prova. (Jag har halvjobbiga fötter och inga stora besvär.)

Rolig ordverifiering för ämnet fötter, förresten: "eackl" :)

Amanda sa...

hehehe

babyfoot är väl hypat, funkar inte på rediga förhårdnader, mest bara "topplagret" enl oberoende testare

Pernilla sa...

Kan detta införskaffas i Sweeeeden? Jag har sjukt torra fötter och japp, min man har babylena. För han har fotsvett. Det har inte jag. (Gubevars). Jag behöver en sån där. Badly.

Amanda sa...

Exakt, jag jag har inte heller (mycket) fotsvett!

Köpte min på ebay (ny, buy-it-now, tror dom levererar internationellt), blir några hundra men SÅ värt. Har ju även "uppsamlare" för skavet.

Efter lilla G var det liksom inte sprickor, det var stycken som ville fläkas loss. Fixat nu!

Marie sa...

Å! Känner att jag måste ha en Microplane!! Jag är förmodligen född med 1 cm torr, död, äcklig överflödshud på hälarna. Var får man tag i en??

(Och som svar på din fråga om valnötsbläck på min blogg som Blogger verkar ha slarvat bort: nej, det har inget med innehållet att göra i mitt fall, mer beror det nog på den typiska färgen. Det ska gå att göra bläck av riktiga valnötter dock, om man oförhappandes skulle ha ett valnötsträd stående i trädgårn - vilket jag inte har. Och ingen annan eller vad jag vet.)

Marie sa...

Alltså, när ska jag lära mig att googla först innan jag ställer såna frågor? Det verkar vara en baggis att få tag i en Microplane fotfil... tack för tipset i alla fall!

Elisabet sa...

Tips: När jag är i GB köper jag alltid BIG TIME (de ser alltid förvånade ut i security på flygplatsen) Boots egen hälsalva för cracked heels - har räddat mig och framf allt hälarna länge nu :-)