fredag 3 juni 2011

Mini-spaning: Dramaturgen = den nya författaren?

En dramaturg, en manusförfattare och en skådespelare: Där har du några av årets (och nästa års) skickligaste skönlitterära debutanter.
Och att säga att dessa yrkesgrupper kan dramaturgi är ju en underdrift.
Min egen förläggare har i en intervju med Metro efterlyst nya manus med mer genomtänkt dramaturgi.

Jag tror så här: De flesta storytellers har en väl utvecklad instinkt för vad dramaturgi är. Men det skadar inte att slipa lite på den förmågan, att tänka på dramaturgin mer medvetet under själva skrivandet.
Hur?
Här är ett sätt:
Jag noterar att författaren Simona läser "The 38 most common fiction writing mistakes" av Jack M Bickham. Det är en rätt underlig, kaxig, amerikansk liten skrivarguide.
Och riktigt jävla bra i vissa delar. Speciellt när man känner själv att man famlar lite i mörkret med sitt romanbygge.
Jag rekommenderar den.
Finns på adlibris här.
- Boken fokuserar på kommersiell skönlitteratur och dissar det litterära ("Du skriver för läsaren, inte för dig själv, väl?" "Moderna läsare är otåliga."). Men flera av råden funkar på alla slags verk egentligen. 
- Boken predikar en extrem planering och medvetenhet, i varje scen, om textens kärnfrågor.
- Boken belyser vikten av en tydlig protagonist och en tydlig antagonist med uttalade, motstridiga mål.
- Boken bryter ner arbetet med en roman i nästan minsta möjliga bestådsdelar av dramatiska scener och återhämtningen efter dessa. Kedjan av sådana stycken utgör ryggraden i en roman. Och så berättar han hur man gör. Och det behöver man faktiskt höra ibland när man själv tappat kartan och tilltron till sin förmåga, när man "fastnat".
- Jag känner igen mycket av den konstruktiva kritik jag själv fått av redaktörer (ie dra ut på de dramatiska scenerna, glöm inte att visa responsen, var tydligare) men den här boken går ner på en oerhört noggrann detaljnivå.

Kontenta: Om man har förmågan att skriva efter en strikt formula och kan frodas kreativt inom formulans ramar, då tror jag faktiskt att den här boken inte bara kan få ens manus antaget, utan också göra det till en bestseller.
Om man tar den med en nypa salt.

Okej, NU tar jag helg.
Kram!

8 kommentarer:

Anonym sa...

När jag läser dina inlägg så är det en ständig tanke som återkommer: "Tänk vad hon anstränger sig för vår skull ändå.."
Tacksam Anne

Amanda sa...

Det är inte ansträngande, det är min passion! Och jag får så j-la mycket tillbaka. Snart en halv hyllmeter böcker av antagna läsare t ex ...

Anonym sa...

Ok, vad ska jag tänka nästa gång då? Nu får hon snart fler gratisex..
:-D Dina inlägg har så mycket kött på benen. Ger så mycket.. Du får nog stå ut med lite tacksamhet är jag rädd.. Kram Anne

Anonym sa...

Några bra tips på böcker eller hemsidor om dramaturgi som kan vara intressanta för aspirerande författare?

Amanda sa...

Inte på rak arm men den jag nämner i inlägget nosar i en intressant riktning.
Och här är en bra länk om struktur:
http://www.screenplaymastery.com/structure.htm

Fler tips mottages gärna om nån vet mer!

Sedan kan man ju studera och analysera hur proffs på dramaturgi bygger sina romaner; ie Cirkeln (av manusförfattaren Sara Bergmark Elfgren + Mats Strandberg) & Sommarhuset (av manusförfattaren Anna Fredriksson).

Anneli sa...

Ännu ett gäng bra tips. Tack! :)

Ann Ljungberg sa...

Den här sidan är ganska intressant (slutar visserligen med att de vill sälja en produkt - men det går bra att skriva upp sig för 1 tips om dagen, vilket jag just nu använder för att snabbkolla mot den roman jag skriver :-)
http://www.clickok.co.uk/index4.html

Viktor sa...

Jag var väldigt mycket inne på att döpa min nya bo till "Styggelsen" innan jag hittade din bok. Verkligen en briljant titel! Men sedan fann jag en egen som passade mig mycket bättre.

Iaf. tackar och bockar för Bickham-tipset, kunde inte låta bli att skriva lite egna reflektioner kring den på egna bloggen:

http://radmansvangen.blogspot.com/

MVH