torsdag 25 augusti 2011

Kökspyssel,

bak och mat och sån terapi ligger definitivt på hyllan för tillfället.
Tycker det blir för varmt och allmänt äkligt på sommarn.

Dom skriker efter kanelbullar här hemma som om jag vore nån annan hemmafru och det är ju smickrande ("Wow har du bakat dom här SJÄLV?" citat DNs fotograf) men det får vänta till diverse lämningar och jobb är klart. Typ till oktober kanske. Festivus börjar ju då i och med Halloween. Gött.

Fast jag kan ändå inte låta bli att kika in hos Bakerella. Ingen är mer innovativ och passionerad. Ingen tar finare bilder. Alla andra som ger ut en boook (eller tre) om "godsaker" härmar henne skamlöst.
Men det finns bara en Bakerella.
(Och nu har hon även fått en njure av sin mamma och mår bättre. Då blev jag glad.)

P.S. Jag ljuger. Kom jag på nu när jag såg hennes senaste inlägg.
Vi gjorde faktiskt chocolate chip cookis när det regnade i somras.
Blev ASBRA, sega i mitten, typ Millie's Cookies.
Detta recept som jag hittade av en slump. Fast 25% mindre socker och mycket mindre chocolate chips, samt rullade till en korv i gladpack, kylde över natt och skar i skivor annars rinner dom typ bort på plåten. Lite fiddly men så värt. Brunt socker är grejen.
Nästa gång tar jag lite mer vanilj, salt och hackad vit choklad. Vi körde även med grovhackade paranötter.

P.P. S: Och än-tli-gen fick jag svar på den stora frågan om skillnaden mellan bikarbonat och bakpulver:
"Baking powder and bicarbonate of soda are the two most common leavening agents in cookies. Bicarb is simply bicarbonate of soda, while baking powder is a combination of bicarbonate of soda plus cream of tartar, an acidic ingredient. Bicarb neutralises the acidity of the dough, allowing the cookies to brown in the oven. Since baking powder already contains its own acid, it will not reduce the acidity in the dough, and the resulting cookies will be puffier and lighter in colour."

Inga kommentarer: