måndag 29 augusti 2011

Pojken och kakan.


Ja jäklar vilken söndagsfika det blev för oss.

Jag omvandlade det där sega goa cookies-receptet för det är för stor sats för oss (dom är som godast inom 2 dagar).
Detta blir 16 medelstora:

Sikta 125 g vetemjöl
1/4 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker eller essens efter smak.
Rör ner 12 grovhackade paranötter samt några rader grovhackad vit och mörk choklad, samt en näve chocolate chips efter smak.

I annan bunke blanda 80 g mjukt smör väl med med 60 g strösocker och 80 g mjukt brunsocker.
Jag tar även en tesked sirap för extra knäckighet.
Rör ner ett ägg (ej jättestort).

Blanda ner våta mixen i torra blandningen. Rör väl med träslev.
Klicka ut på gladpack, sno ihop till en korv lite tjockare än en gurka.
Frys i minst 40 min, eller kyl längre.

Skär rejäla skivor och grädda på silikonunderlägg 180 grader ca 13 min.
Två plåtar behövs, dom flyter ut.

Viktigt: Låt vila i 5 min på plåten, flytta sedan till kallt galler för att svalna helt.
Det är då dom blir sega i mitten!

Inga kommentarer: