måndag 22 augusti 2011

Tjena alla monsterdiggare.



Hej!
Tack för fina kommentarer på förra inlägget, det värmer.

Ja vilken jävla sommar va.
Inte för oss, men för många andra.

För oss har det varit en studie i att bara göra det absolut mest nödvändiga.
Plus ett bröllopsdagsfirande (ovan).
För lite party är alltid nödvändigt, ja?

Det har varit mycket roffande, roffande av skrivtid alltså.
Känns sådär mellan varven.
Skulle väl hellre hänga med baaarnen lite mer ibland kanske, men så här är det ju för alla arbetande föräldrar. Vi har det bra ändå. Flexibelt. Inga resor.

Skrivprocesserna är och har varit intensiva och diverse redigeringar pågår. Det är väl så här det är nu helt enkelt.
Men prematur Greta + underbar/trotsig Felix = inte idealt. Mammi är icke den vassaste pennan i skrinet alla dagar. Tur att alla har varit friska och att vi har jobb. Tur att ingen har googlat 'skilsmässa' på flera veckor (hoppas jag).

Jobbet då. Älskade, älskade drömjobbet:
I januari 2012 kommer min nya Maja Grå-roman 'Tistelblomman'.
Spoilervarning om du inte läst 'Döden på en blek häst', eller är som jag och aldrig vill veta ett skit om handlingen i förväg, men här finns lite mer info.

Och i typ maj 2012 kommer min allra första ungdomsroman ut, på Bonnier Carlsén.
Har definitivt fått mersmak på att både läsa och skriva YA. Den 13-åriga läsaren verkar vara en underbar läsare.

Och så kommer det en skräckantologi som jag är jättemallig att få vara med i.

Och 'Döden på en blek häst' kommer ut i Tyskland fram emot nästa jul.

Och Ari Gold, nej E menar jag, menar att jag inte får ta foten av gaspedalen när det gäller bilderböckerna heller.
Nä nä.
Kan jag gå och pinka lite först bara tack?

Skrivandet som yrke och hantverk har jag tänkt en del på förstås.
Speciellt när det har gått mindre bra.
Det blir skit och ingenting när jag inte kan höra vad folk säger (i ett manus). När jag är för trött och dum i huvudet och inte orkar se vad de ser. Inte orkar böja mig, gå varvet runt, lyfta upp och kolla bakom kulisserna.
Värdelöst. Då vet jag att jag har pressat för hårt.
För då måste jag liksom sitta där och hitta på vad som händer. Konstruera nåt bara.
I stället för att lyssna in mot berättelsen, försöka förstå den.
Då blir det inte fiktion längre, då blir det pure hittepå.
Skillnaden är enorm och den stavas: Dålig stilistik. Övertydlighet som inte kan övertyga.

Tur man kan fixa text som inte riktigt funkar. Ingenting kan man ju som sagt inte fixa.

Och i förrgår hände nåt sällsynt.
Satt och läste ett omjobbat kapitel och när jag gick på toa längtade jag liksom tillbaka.
"Åh, jag vill läsa mer!"
Hade glömt i två sekunder att det var min egen textjävel.
Och jag gillade den.
Sällsynt, som sagt.

Hur har du haft det?

P.S: Jag kommer till Bokmässan i Göteborg torsdag eftermiddag - söndag förmiddag. Återkommer med hela mitt program när jag vet.
Kom och säg hej till mig snälla!

26 kommentarer:

Ina sa...

Hej! Välkommen tillbaka. :-) Äntligen!

Yvonne sa...

Hej! Long time no see ;) Kul att läsa lite här igen!

Anonym sa...

Välkommen tillbaka :D Det låter som vi har ett 2012 att verkligen se fram emot! Kul!

Sofia

Hanna sa...

Whee, hon är tillbaka! \o/ :)

e sa...

Hej! Härligt att du är tillbaka (jag har gått in ibland för att se om du kaaanske uppdaterat iaf)! Och ännu härligare att det rullar på bra med jobbet!

TUTT sa...

Nu så. Nu ä ho tebaks. Nu snurrar jorden runt solen igen. Nu är allt som det ska. Hur min sommar har varit? Heaven and hell, baby. Heaven and hell.

Monica O Kolkman sa...

Jag kommer också att vara på bokmässan, då ska jag komma och säga hej

Författarvisionären Ebba sa...

Som jag väntat:-)
Skulle precis börja med att läsa din blogg när du tog sommarlov.
Trodde inte att tiden skulle gå så snabbt som den gjorde ändå ...
Således är jag ny här hos dig och namnet mitt är Ebba

30-nånting sa...

Jag håller med Ina. Äntligen!!! Jag har gått in här ibland för att kolla om du inte skulle tumma liiite på ditt sommarlov, men nu. Nu är allt i sin ordning igen.

Malin sa...

Hej och välkommen tillbaka=)

Gnestakänslan sa...

Jaa HEJ!! vi har längtat efter dig. Jag kommer apselut och säger tjena mittbena på B&B-mässan, och om du är där redan kl. 15:15 på torsdag så får du gärna säga hej till mig med, på Svensk Biblioteksförenings monterscen.

Ses.

Ann Ljungberg sa...

Kul att du är tillbaka. Vore roligt att ses på bokmässan!

ARILD sa...

Ordningen återställd. Amanda´s back. Och biljetterna är fixade. Ses på bokmässan. Det är jag som sitter längst fram, glor och vinkar.

Amanda sa...

TACK!
Å, nu känns det sketamysigt att vara tillbaka.

Christin sa...

Jaaaa! Ho e tebaka! :)

Jenny sa...

Heej, kul att se att du är tillbaka! Barnen och barnen, morsan har ett jobb att sköta!

Vassegod å skriv.

Linda Unnhem sa...

Januari 2012 - gud, hur hinner du vara så produktiv?! Så härligt att du är tillbaka på bloggen - blev genuint hjärteglad när jag såg ett inlägg från dig i RSS:en!

Amanda sa...

Ämen å vad fint. Tack. *snyft*

Annelie sa...

Kul att du är tillbaka! Bra jobbat med så många böcker på g.

Ninni Schulman sa...

Välkommen tillbaka! Jag har längtat!
Kram.

Anneli sa...

Vad kul att du är tillbaka! Hoppas att du har haft en riktigt härlig ledighet. Du verkar ha varit galet produktiv i alla fall :) Jag ser fram emot att få läsa alla dina alster.

Amanda sa...

Tack, vad glad jag blir!

suziluz sa...

Yay!! Pöss.

Andra intryck sa...

Kul att du är tillbaka! Jag ska hålla utkik efter dig på Bokmässan =)

Tid att skriva sa...

Hej Amanda! Jag har varit en läsare av din blogg sedan långt innan jag läste "Styggelsen" även om jag aldrig kommenterat förut och jag ville bara säga "välkommen tillbaka" efter sommaruppehållet. Jag har gjort precis som vissa andra - gått in här ibland under din frånvaro, just in case...

Kommer själv att vara på Bokmässan i år (för första gången inte bara som besökare vilket känns stort.) Hoppas kunna plocka upp din andra bok där :-) Jag ser verkligen fram emot att läsa den och superkul att det kommer en tredje bok i serien :-)

MikroMaude sa...

Hellooo pretty...