söndag 4 september 2011

Hoppfullt.


Lilla G har sovit 9 oavbrutna timmar natt tre nätter i rad (tack bebisgröt och lite hemmasnickrad 3-minuters/Anna W-buff-fusk-metod! Här ska inte vara nåt jävla okynnesmatande och kånkande nattetid med en 6-månaders, hon fixar ju detta).

Och jeez vad hon mår bra av lite riktiga sömnpass. Det är ju framför allt för hennes skull vi styr upp sömnen, inte för vår bekvämlighet, även om det är en given bonus.

Sjunger och skrattar och försöker krypa hela dagen lång. Fint det.
(Även om det skär i kroppen på en och man typ gråter och kallsvettas själv när hon klagar i några minuter de första nätterna.)

Och jag har kommit ihåg att käka lite bättre (ie pizza!).
Alltså, det där med att man faktiskt får energi av energirik mat hade jag typ ... glömt lite. För det pratas så mycket jämt om att det bara är dåligt och "syndigt".
Vilken bullshit.

Jaha, kontentan:
Min berättarröst är tillbaka. Språket och omdömet.
Jag känner mig som en stilist igen. Hatar inte allt jag fäster på papper.
Fan vad skönt.

7 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Vi kör just sömnskola omgång 2. Första gången var resultatet otroligt, men sen kom tänder och förstörde. Det som är så lustigt är att när han väl får sova ordentligt om natten är det som om han inte kunde få nog av sömn. I natt sov han (med två små vakenstunder, det var sömnskolenatt 1) från 20.40-08, och såg fortfarande rätt trött ut... Jag tror han kommer somna ganska tidigt för dagsluren. Och så äter han ju så mycket bättre när han får sova!

Vi har också en hemmasnickrad metod, kombinerad av lite olika, som fungerar utmärkt.

Maria Turtschaninoff sa...

Äsch jag skrev ju dessutom fel, det var 19.40 han somnade!

Amanda sa...

Bra det låter! Felix sover 19:40 - 06:30, lite längre vore bra men det blir nog ej förrän han slutar sova middag 1,5 h.

Ja dessa stackars tänder ... och "Så fort man vänjer sig vid en rutin så är barnet vidare på nästa nivå" som en kompis sa.

Lisa sa...

Jag tror också på dessa hemmasnickrade metoder. Man lär ju känna sitt barn och deras gråt, vad som är ok och inte. När Holger var liten tyckte flera i vår omgivning att vi var lite rabiata med det här med att han skulle sova ordentliga, långa pass på dagarna men jag tror stenhårt på att sömn föder sömn och att de sover bättre på nätterna om de inte är övertrötta. Och så slipper man gnälliga barn!
Alla barn är ju olika men Holger sov middag ända tills han var 3,5 år vilket är ganska länge har jag förstått. Han har fortfarande samma nattrutiner som han haft sedan han var kring året. Sover från 19:30/20:00 till 06:30/07:00 på morgonen. Ganska tidig start, visst, men för oss har det varit mer värt att ha lugna, långa kvällar.
PS ordverifiering "swedis". Gulligt! DS

Andrea sa...

Eller så slappnar man av, följer barnet och samsover utan att jobba sig med en massa metoder hit och dit. Jag är en lat mamma :) Och mina barn sover utmärkt.

Men var och en ska göra det som passar dem bäst, tycker jag, så länge man inte kör över och kränker barnet. Vilket jag tyvärr tror är lätt gjort om man följer en metod alltför slaviskt och glömmer bort att lyssna på sina föräldrainstinkter. Hemmasnickrat is the shit!

Amanda sa...

Jag har inga som helst problem med att kränka mina barn!
;o)

Äsch, alla sätt är bra utom dom dåliga.

Ingela W sa...

Jag kör också hemsnickrad variant som har funkat sedan han var kring halvåret. Sover oftast 19-07 och ett par timmar på dagen. Nu är han 18 månader. Det lilla missnöje han kunde visa i början när vi la honom i egen säng och i eget rum gick över på ett par-tre kvällar, sedan dess har han kunnat somna på egen hand. Han snackar lite med nallen, tittar lite i en bok sedan slocknar han nöjd och belåten. Skönt med en trygg unge som klarar att somna ensam tycker jag.