torsdagen den 8:e september 2011

Socker, grädde, nötter å mandelflaaarn.

På begäran: Bästa sockerkakan (min mammas).

Ugn: 175 - 180, 45 - 55 min

3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
finrivet skal av 2 citroner
150 g smält smör
1,5 dl kokande vatten
2 ägg
1 krm vaniljessens eller 2 tsk vaniljsocker

Sätt på ugnen.
Smöra och bröa rund form, ca 18 cm diameter.
Smält smöret, koka upp vattnet.
Finriv citronskal i bunke.
Blanda ner alla torra ingredienser.
Rör ner det kokande vattnet och smöret.
Rör ner ägg och vaniljessens.
Rör väl men vispa ej.
Häll i formen och grädda högt upp i ugnen tills skorpan är gyllenbrun och kakan släpper från kanten.

/Jag gillar den pudrad med florsocker, eller med vaniljglass och kolasås.
Felix gillar den med lite hallonsylt eller färska bär.
Emmet gillar den med "nothing".

2 kommentarer:

Marie sa...

Måste säga att du har en ung man!

Och misstolka mig nu inte med att jag tycker att du är gammal;-) Det är bara min man som är...

30-nånting sa...

Åh tack! Den låter helt ljuvlig och får nog bli Miras tårta i december när hon blir tre(!).