torsdag 29 september 2011

Starkare än ord

är den flaska rosa champagne som just levererats till min dörr och som jag ska dela med Emmet ikväll. Inte finbubblorna i sig men vad de symboliserar.

Första tryckningen av 'Döden på en blek häst' i pocket har sålt slut.
På en vecka.
Sålt.
Slut.

Det betyder inte så mycket i pengar, nej, och vi är liksom vana att stretcha ett par månadslöner så att de varar i några år vid det här laget.
Men man kan känna sig rik på olika sätt.

Det är mer som en tröstande kram efter år av tvivel, kamp och ovisshet:
"Du satsade rätt. Det är det här du ska göra. Det finns de som 'fattar grejen'."

34 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har bara en liten fråga. Ungefär hur många tecken har du i Döden på en blek häst?
/Anna

Amanda sa...

Det var nästan 61 000 ord, vet ej tecken, ska kolla.

Men på mässan sa proffsen att man inte ska räkna orden (som jag är van vid här i UK) utan just tecken, eftersom svenska ord är så olika långa ... men jag tror faktiskt det går på ett ut.

Med mina supergenerösa mariginaler blev det typ 360 manussidor minns jag, och ca 320 'färdiga' sidor i boken.

Malin sa...

Och jag som skulle beställa den var för sent ute och fick lydigt klicka på "bevaka" på adLibris. Grattis! Det måste ju kännas fantastiskt! För en pocketupplaga är väl dessutom ganska stor, eller hur? Nu ser jag ännu mera fram emot att läsa den (jag försökte också låna den på biblioteket, men se det gick inte heller för den var utlånad!)(och det här är alltså i Finland).

Amanda sa...

Det känns ofattbart Malin.
Upplagan var 10 000, tror dock det är rätt lite för en pocketupplaga.

(I 'hardback' tror jag det är ganska normalt att en nykomlings förstaupplaga ligger någonstans mellan 500 - 4000 ex men det är mycket som spelar in där; vad förlaget har för distributörer t ex, och jag är absolut ingen expert så reservationer för felaktigheter!)

Kära Syster sa...

Grattis! Klart ni ska fira! Och klart jag måste skaffa boken så snart den går att få tag i.

/Anna

Annelie sa...

Tjoho, grattis!

Hanna Lans sa...

Stort grattis! Liiite avundsjuk blir jag också, men håller tummarna hårt för att jag själv får uppleva detsamma en dag.

Maria Turtschaninoff sa...

Jag är SÅ stolt över dig just nu!

Ninas skrivarlya sa...

Grattis till framgångarna! Har läst Styggelsen i somras (gillade a LOT!), och ska beställa Döden på en blek häst att läsa i höst. Nice!

Michaela sa...

Grattis! Då är man verkligen värd hembudad champagne!

Simona sa...

Älskade Amanda! Stort grattis, ur djupet av mitt hjärta!

Pusspusspuss!

Simona

Michaela sa...

...btw, då kan du väl som gengåva treata oss genom att berätta vad det var som hände som stämde exakt med vad som hänt i boken? Pluggar tysk grammatik och BEHÖVER UNDERHÅLLNING BADLY!
(Om det har något med spindlar att göra behöver du kanske inte lägga upp bildbevis. ;o
Förresten, du får sååå gärna skriva ett inlägg om erat spökhus. Älskar det!

Amanda sa...

Tack fina!
Avundsjuka på rätt sätt är en dj*vligt bra drivkraft tycker jag ...
Mer om vårt hemsökta hus imorgon, lovar!

ARILD sa...

Men fantastiskt! Verkligen roooligt att det går så bra : D (Fast jag inte köpte nån pocket)

TUTT sa...

ÅH! Grattis, sötis. Fan, vad gött att den går åt som smör. Och fan så fin skjuts du får av förlaget. Underbaaaaart. Drick lite skumpa åt mig också.

Johanna sa...

Det är ju så bra!! Och ser mkt fram emot att läsa nästa bok i januari!!

suziluz sa...

YESS!!!! Där satt den!! :) Det är du så värd! Utropstecken!

Anna sa...

Åh grattis baby! Jättejättegrattis till alltihop!

erika sa...

Grattis! Så enormt kul! Hade precis lagt in en beställning. Får se om jag får den då :)

pernillaalm.se sa...

FANTASTISKT Amanda! Sååå kul! Grattis!

pernillaalm.se sa...

FANTASTISKT Amanda! Sååå kul! Grattis!

pernillaalm.se sa...

Förresten tror jag att det där med förstaupplaga varierar hur mkt som helst. Allt från 1500 och uppåt. Tror jag.

Andra intryck sa...

Stort grattis!! Tur att jag fick tag i en på mässan =)

Malin Persson Giolito sa...

Hurra! GRATTIS!

Tante Jul sa...

Å, så gøy! Gratulerer så mye, og jeg håper at de er raske med å trykke og selge en omgang til :)

Anonym sa...

Så otroligt roligt Amanda! Nästan så en liten tår letade sig fram. Vilken känsla det måste vara! Du är så värd framgång och detta är bara början! //Anne

Anneli sa...

Åh, vad roligt! GRATTIS!!

Marie sa...

Grattis!!! Så fantastiskt roligt! Och vad man längtar till Tistelblomman!

Annika, Bokplantan sa...

Grattis! Och jag som inte ens har köpt någon än. Får vänta på nästa upplaga.

Anonym sa...

Grattis! Vilken härlig framgång!

Sofia

Amanda sa...

Wow! Tack snälla!
Vi firade med bubblor + L A Noire.

"Dataspelen numera alltså ... de är ju sååå bra. Ett spel kan få mig att längta hem på samma sätt som en bok kan - man vill tillbaka in i storyn."
Förläggare på mässan.

30-nånting sa...

Åh grattis! Du är fantastisk!

Tina sa...

Grattis! Vad härligt! /Tina

adrenalin sa...

Underbart!!! Jag köper den till alla jag känner!