fredag 28 oktober 2011

Allt vi inte vet.

En trevlig silvergrå man knackar på. En jobbare.
"Hej, jag är från skadedjursbekämpningen. Ska ta bort ett besvärligt getingbo hos herr X här intill och de kommer bli sura så håll fönstren stängda ett par timmar, speciellt om ni har barn."
Så blir han tyst. Tankfull. Blickar upp mot vår fasad.
"Ja just det ... det här huset. Herr ... Ys gamla hus, inte sant?"
(Förrförra ägaren, jag känner igen namnet.)
"Jajemän", säger jag käckt. "Och det minns du för att ...?"
Gubben ryser men försöker dölja det. Tar ett steg bakåt. Ler tillkämpat.
"Ja ... jag bara minns."
"Säg!"
Jag tigger nu, känner själv hur något tänts i min blick.
"Vad var det", fortsätter jag, "det måste ju ha varit fördjävligt om du fortfarande minns --
[mannen nickar kort och ofrivilligt]
-- säg, jag tål det, jag vill veta!"
Han slickar sig nervöst om läpparna. Backar ytterligare mot grinden.
"Har ni ... några problem med skadedjur nu?" frågar han.
"Kom igen", säger jag. "Säg! Var det råttor?"
Snabb huvudskakning.
"Termiter? Mal? Vägglöss?" frågar jag.
"Nej, nej, nej ... men alltså, jag får inte säga."
"Grävling? ORMAR?"
Han skrattar till.
"Stora spindlar? Likmask?"
En skugga drar över ansiktet på honom.
"Nej, som sagt, jag kan inte ... Men du stänger fönstren mot getingarna nu då, okej? Adjö med dig. Hej då."

13 kommentarer:

Yvonne sa...

Men nu vill jag också veta!! Spännande värre! :)

Annelie sa...

Åååh, vilket bra scen! Vill ha mer...

Tante Jul sa...

iiih... Det kunne jo virke som om han vet noe som du allerede tror.
Jeg grøsser litt, her jeg sitter (i baderingen min).

Markus sa...

Inte låter man väl en person som säger A men inte B, bara gå sin väg?

Ordverifieringen är exestrau och det är precis så jag känner det just nu, exestrau.

Marie sa...

Ahhh, vad spännande. Vad händer nu? När kommer fortsättningen?

pernillaalm.se sa...

Exakt - honom kunde du väl inte släppa iväg?!

cyndi sa...

Stäng dörrarna också!
Även dom som inte syns ;-)

Anna W sa...

Taskigt! :o)

Colombialiv sa...

Nej men! Sådär kan han väl inte göra?

Lfthmn sa...

Det finns INGEN som kan ge mig så underbar, fantastisk gåshud som du Amanda. Wow, vilken tur att du redan skriver böcker - annars hade jag tvingat dig att börja.

Malin Persson Giolito sa...

mmm... lovely! jag har med såna djur i min nya (i vardande, blivande)...

Susanne B sa...

Onda människa att gå utan att säga! :-)

Andrea sa...

Argh, vilken skräckgubbe! Jag hade drömt mardrömmar om kackerlackor (min stora äckelpäckelrys-skräck) efter ett sånt besök!