fredag 18 november 2011

Drömmer mig tillbaka


till den enda skrivarkurs jag gått, på Corpus Christi College i Oxford.
Fast då hade jag redan fått min första romaaan antagen.

Vi hade just flyttat hit, bodde i princip mitt emot college då (hyrde), och väntade på att få flytta in i huset vi köpt. Det var en väldigt vintrig vår som synes.
Och jag tecknade Snoring Beauty som en galning.
Och skrev på Döden på en blek häst som en galning.
Och blev gravid (med Felix) runt midsommar.
Släppfest för Styggelsen den hösten, då åkte vi till Sverige.
Ett overkligt år.

Jag fick kompisar på den där kursen. Det var fint. Och så fick jag träffa Joanne Harris och P D James och flera andra författarstjärnor. Inspirerades att skriva direkt på engelska. Kände att jag faktiskt kunde det.
Och collegemiljön ... alltså, det är ju något speciellt.

6 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Shut uuuuup...
Nog dog jag lite av avundsjuka.
Igen.

cyndi sa...

Berätta Meeeeeeeeer.
Vad är det längst upp på den där "pelaren" (Ser ut som mercat cross men det kanske det inte heter i det här sammanhanget?)
Och vilka satt i dom tjusiga stolarna. Satt du där?
Undrar nyfiket och lite avundsjukt :-)

Amanda sa...

Alltså ... ingen aning! Trodde det var en svan högst upp ... eller en häger? Kan inte så mycket om de olika collegenas historia + heraldik som "vissa andra" i familjen. *host host*
Har bara varit inne på tre (man får ju inte gå in och kolla hur som helst). Christ Church, Balliol & Corpus + hjortparken i Magdalene. Samt bott på Holywell Manor, studentboendet som inspirerade Döden på en blek häst. Eftersom E brukade bo där.
Vi hängde nog inte så mycket just i det där rummet, mer föreläsningsrum, bibliotek, matsalen + sällskapsrummet för de "lägre stående" (hehe).

cyndi sa...

Ha, ha. Jag är visst lite fredagssuddig.
Tyckte det såg ut som en tekopp :-)
Men nu ser jag fågeln :-)
Förstår att du blev inspirerad av miljön.
Kul att få glutta några dörrar så där. Men... alltså. Jag skulle ha svårt för att hålla mej allvarlig om nån skulle börja berätta om heraldik å sånt... känns rätt gubbigt ändå ;-)

Amanda sa...

gubbigt, ja!
you said it
*gääääsp*

Anonym sa...

Hmm... Trodde också att det var en tekopp först... Nu har jag en teori som är trolig tack vare namnet på Universitetet. Det är en pelikan som hackar sig själv i bröstet och matar sina ungar med blodet. En gammal kristen symbol för just Kristus som ger sitt liv för människorna. //Anne