söndag 6 november 2011

Leva på att skriva?

Jag har bara fuskat lite som skribent i tidningar. Sålt texter till tidningar alltså.
Skulle aldrig kunna kalla mig journalist eller krönikööör.
Jag gav mig in på det lite för att "varför inte?"/inget att förlora, och dels för att jag hade nån konstig idé att det kunde se bra ut i följebrevet till mitt debutmanus att jag publicerat texter i Aftonbladet.

Det var väldigt lärorikt.
Om man tänker sig ett skrivande liv där man livnär sig på små och stora frilansuppdrag kan detta absolut vara en verksamhet.

Jag vet att vi har flera publicerade författare här som också skriver för tidningar och kan detta mycket bättre än jag. Dela gärna med er av tips please!

Och här är en intressant fråga + svar som jag lånar från Charlotta Flinkenbergs blogg:

"Hej Charlotta!
Jag har tusen frågor till dig om att frilansa, ska försöka korta ned dem ;-) Hur gör man för att frilansa?, är det "bara" att skicka förslag till tidningar på idéer som man har? Måste man ha något speciellt? ( läste någonstans om F-skattesedel) Måste man ha utbildning, liknande? Hur gjorde du när du frilansade? Räcker det att jag skriver eller ska jag fixa med desingen på artikeln också? Kan man livnära sig på frilansandet?

Kort sagt vill jag ha lite tips angående frilansandet och hur det funkar att jobba som frilansjorunalist, gärna tips på utbildning/ annan väg att gå!

Svar:
Du behöver inte designa, alltså layouta själva artiklarna du vill sälja, det är överkurs och dessutom har tidningarna egna mallar med typsnitt mm som du inte känner till. Men ett tips är att underlätta så mkt i övrigt du kan för mottagaren/beställaren. Kom med förslag på bra rubriker (lämna gärna tre olika förslag), skriv en smart ingress, ta ut ryckcitat, håll brödtexten korrekt med bra textflyt, håll dig till rätt längd (skriv varken för kort/långt, det innebär bara onödigt merarbete för den som redigerar). Erbjud artikelidéer som är unika eller krångliga/för tidskrävande att göra för tidningens ordinarie redaktion. Undvik att föreslå krönikor, tro mig: du ska vara bra begåvad för att lyckas försörja dig på sånt. Skaffa F-skattesedel, det blir annars besvärligt för uppdragsgivaren att arvodera dig. Och håll deadline! Någon särskild utbildning krävs inte om du redan är en skicklig skribent med bra roddartalang som inte är lat. Du kan absolut försörja dig på att frilansa, det har jag gjort. Lycka till!

5 kommentarer:

Molly Teleman sa...

Hej! Tack för din inspirerande blogg! Själv har jag precis nått en slags balanspunkt där jag kanske börjar kunna försörja mig på att frilansa (som i första hand musikrecensent).

Ett bra tips är att hitta dina styrkor, dina specialkunskaper. Idéerna ska helst vara kopplade till det som DU kan, men få andra. Sen kan det vara bra att veta att när man första gången tar kontakt med en redaktör bör ha med någon text på spekulation så att de får ett hum hur du skriver. När ni har en relation räcker det med idén.

Ta det inte personligt om du får nej första gången. Det är som med spontanmanus, väldigt få blir accepterade första gången. Även kulturredaktörerna får många förslag - hela tiden. Skicka hellre in en ny text. (Men var rädd om dina idéer så att de inte sparar sina pengar genom att låta någon på redaktionen göra jobbet, se där ytterligare en anledning till att fokusera på dina specialkunskaper).

Lycka till! /Molly

Annelie sa...

Japp, det går att leva på även om man inte är utbildad journalist utan "bara" kommer bra överens med orden och omgivningen.

Håller med Molly - satsa på det du kan. För min del betyder det skola och utbildning. Sparar otroligt mycket tid på research att skriva om sånt jag redan har koll på. Dessutom är det lättare att veta om en idé är intressant eller ej.

Det gäller också att hålla koll på vad tidningar betalar. Det är inte alls säkert att de största betalar bäst. Journalistförbundet har en frilansrekommendation som somliga betalar enligt, andra skrattar åt.

Jag skrev ett inlägg på Debutantbloggen om detta. Mest om idéer, men kanske kan det vara till hjälp för någon:

http://debutantbloggen.wordpress.com/2011/04/12/tjana-pengar-pa-att-skriva-hur-gor-man/

Amanda sa...

Tack snälla!
Era kommentarer är guld värda för någon tror jag.

Bodil sa...

Hej! Jag har frilansat i många år och även varit uppköpare av material. Skrev en gång "16 tips till frilansar och redaktörer" på min blogg, som kanske kan vara användbart

http://www.bodil.nu/2011/03/25/16-tips-till-frilansar-och-redaktorer-2/

Amanda sa...

fan vad bra, ska läsa ikväll, tack Bodil!