lördag 10 december 2011

Allt du önskar kan du få?

Hej.
Förlåt men jag är så sur.
Gammal hederlig julilska.

På allt och på ingenting speciellt.
Stort eller smått , det spelar ingen roll, jag diskriminerar inte.

Men en evig favorit på min vredestopp är Paulo Coelhos äckliga ord om att när man vill något, ja då samverkar hela universum för att hjälpa dig åstadkomma detta förstår du.
("When you want something, all the universe conspires in helping you to achieve it.”)

Jaha.
Det är alltså därför vi har så extremt lite smärta och elände i världen. Universum hjälper till, när du verkligen vill. La-la-laa.

Ligger vaken på natten och riktigt hetsar mig själv till nya saker att sörja över och störa mig på tills jag nästan får hjärtklappning.
Sunt.
Jättesunt.

Fast nu vet jag.
Jag ska basera en ny romaaanskurk på Coelho.

10 kommentarer:

Pål Eggert sa...

Det är precis det som jag skriver om i min roman, "De döda fruktar födelsen". Här är en recension som tar upp det.
http://bokstavlarna.wordpress.com/2011/05/04/heaven-and-hell/

Helena Milton sa...

Hej! Första gången jag är här. Tyckte det var ett mycket konstruktivt och bra sätt att hantera sin ilska på över ett dumt uttalande, nämligen att själv använda detta till en karaktär i en roman. Tack för tipset! SÅ enkelt kan man få material till sina böcker ... :-)

momo sa...

Åh! Då kan du göra research genom att läsa "The Sectret". Jag är jättearg på filosofin eftersom den utöver att stödja Paulos uttalande påstår att det onda som händer beror på att någon har oroat sig för mycket för att det ska hända. När jag pekar på konstigheter som detta, brukar folk vifta bort det med att "man får nog fokusera på biten att det ofta skapar goda synergier att tänka positivt". Eh. Jamen då kan man ju slänga hela boken i papperskorgen och konstatera bara det? Och det visste väl alla redan innan? Om Universum skulle lägga all sin kraft på att följa folks oro/önskningar undrar man ju om ingen av de som dör hastigt i en bilolycka varit glad och lugn någonsin? Till exempel. Och nej, det räcker inte att vilja sig frisk som dödssjuk i cancer. Eller att vilja sig till ett bokkontrakt - grejen är ju vad man GÖR med sin vilja.

Så destruktivt och konstigt resonemang. Det där provocerar mig också. Skönt att se att jag inte är ensam i världen. :)

Men du. God jul, i alla fall! :)

Tante Jul sa...

Du kan lage TO skurker, og basere den andre på Louise Hay!
Hvis jeg skader foten min er det fordi jeg i underbevisstheten min vegrer meg for å komme fremover, og dermed setter hindre i veien for meg selv, visste du det?

Rent bortsett fra det er det fint å "se" deg igjen, jeg har savnet deg :)

Johanna Wistrand sa...

Jaaa!Gör det! Släng in lite sönderyogade livscoacher från över medelklassens Bromma också runt hans fötter.

Amanda sa...

mm intressant

och vilken särdeles osympatisk/LÅG lösning på teodicéproblemet momo

30-nånting sa...

Haha ja - gör't!

Helena (Dark Places) sa...

Ja, do it! Seriöst, det kokar ur mina öron när jag hör sådant kvalificerat skitsnack. The Secret som Momo nämner är ännu värre än Coelho. Blir aggressiv bara jag hör om den boken.

Men du, god jul i förskott ändå! :)

johanne sa...

Coelho som skurken med de villedende rådene haha --men likevel er det noe om at "det du gir oppmerksomhet vokser" -så resepten er vel å ikke dveeeele for leeenge ved plager og problemer og sånt? Spilte ikke du forresten den bråsøte/småfrekke polititeknikeren i Chaos med Jason Statham??? Jeg syns tydelig det var deg ?

Amanda sa...

Johanne, du har en bra poäng där!

Menar du hon? Inte jag men tack för komplimangen!
http://www.allstarpics.net/pic-gallery/keegan-connor-tracy-pics.htm#