torsdag 29 december 2011

Den nya öppenheten.

Appropå det där tandläkarinlägget.
Lite motsatt när jag träffade fin husläkare i mellandagarna för att gå igenom en rad prover.
Min kropp har varit för jävla duktig under stor press de senaste åren och för första gången i livet har jag fått en förnimmelse om att ta hand om den lite bättre.
Snart flirtar man med fyrtio och man vill finnas där för barnen och ... ja.

Det var inget mästrande alls där utan nästan som en terapisession, lite otippat. Vet inte riktigt vem som terapeutade vem, det var blandat.
Jag fick förtroende.

Hon var intresserad av att skriva, och intelligent, och rund, och berömde mitt BMI och antydde att hon självmedicinerade med mat.
Vi pratade om stressfyllda yrken. Positiv stress, och negativ.
Offentlighet och kritik.
Drickande.
Mina leverprover, som var oväntat bra.
Även här antydde hon att hon hade personlig erfarenhet.

Vi pratade om att vara en duktig flicka, eller kvinna snarare, och att det också ofta är positivt trots att det dissas så väldigt.
Vad är alternativet, som sagt.

Och vi pratade om att intag av "ohälsosamma" varor kan bli lite som en rebellisk akt i en annars ytterst kontrollerad tillvaro.
Men att det inte heller är odelat negativt att vara "ohälsosam" mellan varven.

Everything in moderation, including moderation.
Det får bli mitt nyårslöfte.

5 kommentarer:

Veronica sa...

Ja man börjar ju inse att man inte är odödlig... fint inlägg, Amanda och fint på nått sätt att läkaren kände att hon kunde anförtro sig åt dig, det säger kanske mer om dig än om henne:-)

Lfthmn sa...

Antagligen det bästa nyårslöfte jag hört hittills - ever. Gott nytt år på dig, Amanda! Du är bäst!

Amanda sa...

Tack, och tack det samma!

Anonym sa...

"Everything in moderation, including moderation."

Tack för nyårslöftet.
Det blir även mitt :D
J

Amanda sa...

yeah!