onsdag 21 december 2011

Kaffemaskiner på fik

som låter som om någon härker, nej alltså jag vet inte.
Blir ju rädd.

I övrigt:

Blir rätt ledsen av julen, så är det bara.
Lyxledsen.
Skamsen?

Såg från bilen:
En ung, blekfet mamma, socialgrupp ... har-det-svårt, med två ungar i minas åldrar. Hon har klappat ihop på trottoaren. Två poliser hjälper ... eller anhåller de henne, jag vet inte, jag har jobbat mycket i butik, såg det hela tiden; hur "sjuka" kvinnliga snattare blev, hur ONT de plötsligt fick när man tog dem, fan, helvete. Hon som smockade sin tvååring i nyllet och skyllde stölden på honom.

Barnen är så prydliga, varmt klädda för att vara engelska, men ledsna och oroliga förstås. Polisen kramar lilla tjejen som krånglat sig ur sulkyn och vill till mamma.
SNATTARE, KNARKERS, tänker jag.
Och skäms.
Borde tänka järnbrist, sömnbrist, fattigdom, depression, dricker en gnutta för mycket, gör så gott man kan men orkar inte alltid. Gå. Stå.
Hur kul är det att snatta? Att knarka?

Kunde varit jag.

På vägen tillbaka:
Vi möter ambulansen.

Säger just nu bara som Ninni:
FUCK jul.

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Ååå...inte lätt att se bortom sina fördomar...det borde man träna på!

Och: Håll ut, snart är julen slut!

ARILD sa...

Kära Amanda. Julen är över om några dagar. Och för tusan, gör vad DU vill av julen. Perfekt, man kan skapa sina egna traditioner. I min alldeles egna familj är traditionen att inte ha några : ) Och läs mitt blogginlägg om saken idag. Där får du ett annat gott råd.
Kram på dig och en GLAD jul önskar jag dig!

cyndi sa...

Om man ser lite längre än pyntet och tomten och allt konstgjort glitter så blir man lessen...
Det är svårt att hålla en glad och myspysig fasad mot allt det där som inte är så glatt och myspysigt.
Vilket visar att vi är människor.
Riktiga :-)

Har inget bra jultips.
För jag är inte bra på jul &co.
Alls.

Amanda sa...

Ja. Jo. Gillar't ju också! Kluvet.

cyndi sa...

Vi klyver julen i två delar då.
En bra och en dålig helt enkelt.
Så koncentrerar vi oss på den delen vi behöver mest ;-)
Jag ska gå ut i det regnmörka och andas lite.
Sen kommer nog den bra delen smygandes.
Hoppas den smyger till dej också :-)