onsdag 14 december 2011

Svar om min ungdomsbok!

Tack Janina för dina frågor i kommentarsfältet, jag svarar här:

Hej Amanda! Det vore kul om du ville blogga om din nya ungdomsbok - eller är den fortfarande hemlig?
Roligt att du frågar! Den heter 'Jag väntar under mossan' och den är inte hemlig, men den kommer inte förrän i maj och förlagets sommarkatalog är inte ute än så jag har legat lite lågt.
Och så har jag ju en ny vuxenbok på gång först, 'Tistelblomman' kommer 25 jan 2012, så det har liksom varit mer fokus på den med deadlines och lite intervjuer och så.

Är den på svenska eller engelska?
'Jag väntar under mossan' är på svenska! Utkommer på Bonnier Carlsen i maj 2012.

Är det skräck?
Ja, typ. Och lite fantasy kanske. Emmet tyckte att grundidén var så j-la otäck att han la in sitt veto men det sket jag i, haha.
"Blodisande och underhållande om en förtrollad sommar, med våra svenska oknytt i stora roller." Något sånt tror jag vi skrev ihop till korttexten. Lämplig från 11-12 år kanske.

Hur fick du idén att skriva en ungdoms?
Bokstavligen tvingad av en viss Philip Pullman när vi träffades på en förlagsfest i London 2009 och började snacka om nordisk folktro och skräck/spök.

Var det svårt/lätt jämfört med dina bilderböcker och vuxenböcker? Jag är så nyfiken!
Alltså, jag minns knappt, det var en gudabenådad skrivprocess. Jag har aldrig upplevt något liknande, karaktärerna och storyn liksom bergtog mig.
Men när jag någon gång blev osäker på vad som är OK och inte för den åldersgruppen hjälpte det verkligen att visualisera en 12 - 13-årig läsare. Fast jag skrev inte dramatiskt annorlunda än jag hade gjort för vuxna.

13 kommentarer:

Gnestakänslan sa...

Åååhherreguuuud har du träffat och pratat med och fått en sträng uppmaning av Philip Pullman?! *flämtandas*

Lyllos. Är allt jag kan säga om den saken.

Lovable sa...

Vad roligt att höra om din ungdomsbok, Amanda! Det övernaturliga temat är säkert helt oslagbart i en ungdomsbok. Grattis!

Lisa sa...

Men, gulp! Pullman! Ursäkta mig medan jag går och svimmar en stund.

(Innan jag gör det dock - KUL att höra om själva boken! Låter som en berättelse som måste läsas.)

Andra intryck sa...

Spännande! Är väldigt nyfiken på vad Emmet tyckte var så läskigt... =)

JANINA sa...

Tack för ditt svar!

Vad spännande det låter! Jag ser fram emot att läsa den. Tvingad av Philip Pullman, jo jag tackar. Jag blir starstruck bara jag läser om'et.

Unga böcker sa...

Åh, vad roligt att du kommer ut med en ungdomsbok! Oknytt från Norden får gärna visa framfötterna tycker jag, länge sen jag hade en bok med sådana inslag i mina händer (sist var jag väl ungefär 7).
/Sofia

Hanna Lans sa...

Vad tusan! Nu måste jag byta ut mossan i min barnbok till något annat, och mina knytt också, och fantasyn. WTF! Suck, varför hinner någon annan alltid före ... Jag har ju nästan skrivit klart ju! *Gråter en skvätt och försöker hitta på en ny idé*

Ann-Sofie sa...

Måste bara sälla mig till skaran som är imponerade av att du har pratat med Philip Pullman. Läser just nu Den mörka materien-serien för första gången och gillar.

Reflektion till Hanna: din idé är ju din! Man kan svänga till många olika berättelser med oknytt och mossa. Det du skriver blir med största sannolikhet en helt annan historia än Amandas. Jag läser gärna båda (fast jag inte är tolv...).

Amanda sa...

Vi Oxford- och Random House-författare håller ju ihop lite va ...

Hanna, jag blir ledsen om du blir ledsen på riktigt, men fattar ju också hur du känner.
Säger som Ann-Sofie. Och alltså, den miljön och de gestalterna är så generella, det du gör blir garanterat unikt inom 'fantasy-baserad-på-mytologi-och-folktro' och inte alls "samma".

Hanna Lans sa...

Det är kanske galet, men jag blev ledsen ... Men det är säkert som ni säger, att det blir en egen idé trots allt. Tack för era kloka ord!

Annelie sa...

Älskar titeln. Och omslaget, som jag snubblade över när jag kikade in på din hemsida. Längtar efter att få läsa den också!

Marie sa...

Vilken produktivitet du har! Så spännande, ska kasta mig över båda nästa halvår!

Amanda sa...

Fast det ser mest ut som hög produktion Marie. Det är ju två års arbete med ett kort, oväntat (=för tidigt) avbrott för Greta som bär frukt nu snart.

Ett sketet manus om året - eller i alla fall varannat - borde man allt få till när man jobbar nästan heltid med att skriva, ja?