onsdag 8 juni 2011

Sommarlov.


Nu. Nu kopplar jag ur.

Ska fokusera lite extra på en liten tjej som inte sover så mycket på dagarna längre.
Och på en liten kille som älskar sin syster och som vill vara mer med henne.

På en man som gjort varenda storhandling, varenda Felix-nattning, varenda Felix-morgon, varenda hämtning och lämning, varenda dammsugning OCH nästan varenda Greta-nattning de senaste fyra månaderna. Som förtjänar att jag är så närvarande jag kan nu i sommar.

Och så vill jag fokusera på jobbet; kommande bokprojekt vars deadlines radar upp sig som färgstarka, härliga pussel sisådär ... två år in i framtiden.

Och på läsning.
Och grillning.
Och vänner.

Bloggen är ingen börda för mig, den är 100% kul och energigivande.
Men nu behöver jag påfyllning. Och de andra i huset behöver mig.
Nåt får hamna i skuggan ett tag, och det blir Internet, lätt.

(Fast jag kommer säkert att twittra en del.)

Ha det underbart nu så ses vi om några veckor igen.
Glad sommar!

Jag lyckades rädda några

som inte Felix hade hunnit plocka och kasta över till grannarnas vackra 13-åriga dotter.

tisdag 7 juni 2011

Jättebra om hur du maximerar öppningen på ditt skrivprojekt!

Missa inte den här diskussionen:
Läs om vanliga nybörjartabbar i romanprojekts början - och säg vad du tycker - på Simonas författarblogg här.
Skrivarcoachen Ann Ljungberg och jag har kommenterat, och Jack M Bickham ("The 38 Most Common Fiction Writing Mistakes"; boken jag också tog upp nyss) kommer på tapeten igen.

fredag 3 juni 2011

Mini-spaning: Dramaturgen = den nya författaren?

En dramaturg, en manusförfattare och en skådespelare: Där har du några av årets (och nästa års) skickligaste skönlitterära debutanter.
Och att säga att dessa yrkesgrupper kan dramaturgi är ju en underdrift.
Min egen förläggare har i en intervju med Metro efterlyst nya manus med mer genomtänkt dramaturgi.

Jag tror så här: De flesta storytellers har en väl utvecklad instinkt för vad dramaturgi är. Men det skadar inte att slipa lite på den förmågan, att tänka på dramaturgin mer medvetet under själva skrivandet.
Hur?
Här är ett sätt:
Jag noterar att författaren Simona läser "The 38 most common fiction writing mistakes" av Jack M Bickham. Det är en rätt underlig, kaxig, amerikansk liten skrivarguide.
Och riktigt jävla bra i vissa delar. Speciellt när man känner själv att man famlar lite i mörkret med sitt romanbygge.
Jag rekommenderar den.
Finns på adlibris här.
- Boken fokuserar på kommersiell skönlitteratur och dissar det litterära ("Du skriver för läsaren, inte för dig själv, väl?" "Moderna läsare är otåliga."). Men flera av råden funkar på alla slags verk egentligen. 
- Boken predikar en extrem planering och medvetenhet, i varje scen, om textens kärnfrågor.
- Boken belyser vikten av en tydlig protagonist och en tydlig antagonist med uttalade, motstridiga mål.
- Boken bryter ner arbetet med en roman i nästan minsta möjliga bestådsdelar av dramatiska scener och återhämtningen efter dessa. Kedjan av sådana stycken utgör ryggraden i en roman. Och så berättar han hur man gör. Och det behöver man faktiskt höra ibland när man själv tappat kartan och tilltron till sin förmåga, när man "fastnat".
- Jag känner igen mycket av den konstruktiva kritik jag själv fått av redaktörer (ie dra ut på de dramatiska scenerna, glöm inte att visa responsen, var tydligare) men den här boken går ner på en oerhört noggrann detaljnivå.

Kontenta: Om man har förmågan att skriva efter en strikt formula och kan frodas kreativt inom formulans ramar, då tror jag faktiskt att den här boken inte bara kan få ens manus antaget, utan också göra det till en bestseller.
Om man tar den med en nypa salt.

Okej, NU tar jag helg.
Kram!

torsdag 2 juni 2011

Det stora inlägget om att hitta rätt förlag för dig!

Fick en fråga om hur man hittar ett förlag som vill anta ens manus.

Jag förutsätter att den skrivardrömmande är lite intresserad och håller lite koll på vem som ger ut vad (kolla bibblan, bokhandeln, kultursidorna, svensk bokhandels branschtidning svb.se, där finns en hel del läsvärt + topplistor).

Alla nedan har hemsidor med mer info, googla, hitta, läs på om förlagen - gör din läxa!
Hur vill de bli kontaktade? Vad vill de anta?
Och från din sida: Jag vet att det är svårt men försök definiera vad det är för typ av verk du skriver. Vem ger ut liknande? Ie var skulle du kunna passa in? Kolla vad de olika förlagen ger ut, och om du känner till/gillar verken/författarna. Recenseras böckerna? Vinner de priser? Syns de? Känner du släktskap med författarskapen där?

 Kanske lite cyniska frågor en del där, men som egenföretagare måste i alla fall jag vara lite om mig och kring mig på det sättet. Plus att det är dyrt och ett jäkla jobb rent ut sagt, detta med att trycka upp och skicka ut pappersmanus. Så bomba inte hela förläggar-Sverige. Gör läxan först - då ökar du dina chanser att bli antagen.

Fördelar, stora: Utgivnings-maskineriet är väloljat eftersom de ofta har så lång erfarenhet. Och det är ingen överdrift att säga att de nog har lite mer muskler marknadsföringsmässigt och när det gäller länkar till distributörer och försäljningsställen. Många har interna PR-team och internationella säljteam (ie interna agenturer) som åker till mässor ute i världen för att försöka sälja in förlagets böcker till andra länder.

Fördelar, mindre: Kan vara väldigt flexibla, pigga på det annorlunda, du kanske blir något av "en större anka i en mindre damm" så att säga, familjära, alla på förlaget 'gör allt'/har koll på allt, ofta hamnar du i en kortare utgivningskö.

Okej, skjuter lite från höften nu men här är de svenska förlag jag kommer att tänka på spontant, fyll gärna på med fler i kommentarerna!

Förlag; större - medelstora:
Norstedts 
Albert Bonniers
W&W
Forum
Ordfront
Natur & Kultur
Piratförlaget
Damm
Bra böcker

Förlag; små - medelstora:
Bladh by Bladh
Printz publishing #
Tre böcker
Lindh & Co
Weyler
Brombergs ¤
Modernista
Frank
Tusculum Förlag ¤
Massolit *
Kalla kulor *
Mörkersdottir *
Vertigo
Styx *
Ord, text, mening
h:ström text & kultur * ¤

Barn & ungdom:
Bonnier Carlsen
Rabén Sjögren
Eriksson Lindgren
Vivlio
Vombat


Samt massor av en-personsförlag. Där är det nog inte så stor chans att du blir antagen för de förlagen kom ofta till då grundaren skapade förlaget för att ge ut sina egna böcker.
Här finns en lista med massor av svenska förlag, fast många där är fackboksförlag eller väldigt specialiserade upplever jag.

Om du är intresserad av egenutgivning rekommenderar jag varmt Debutantbloggen; främst inläggen av Oskar Källner, samt Daniel Åbergs blogg.



# Tar ej deckare, fokus på intelligent chick lit, Skrivarmamman blev första svenska antagningen, via en Facebook-vänskap! Härligt va. Läs mer på hennes blogg; "Jag ska bli utgiven" överst till höger.

¤ Fokus på litterära verk.

* Förlag man definitivt kan fokusera på om man skriver thriller/skräck tror jag.

onsdag 1 juni 2011

Gick i gamla fotspår

idag.
Döden på en blek häst-fotspår, inne i Oxford.
Såg Jack överallt.
Öv-er-allt.
Han serverade mig kaffe.
Han åkte samma hiss.
Han satt och väntade på en buss.
Det var fantastiskt. Jag hade glömt hur lång han är.

Och sedan hamnade jag framför de där vackra, vackra Pissaro-målningarna igen.
En av få impressionister som berör mig.
Och tårarna bara kom.
Heta och sköna.
Och den amerikanska turisten i keps brevid mig såg, och jag bara pekade, och hon förstod, och fick också tårar i ögonen.

Sedan drack jag coca-cola och hetsköpte två barnjackor och stack och hämtade på dagis.
Vi hörs efter helgen.

En av våra främsta illustratörer

visar hur hon jobbar fram en bilderboksillustration:
Missa inte detta!