lördag 7 januari 2012

Bilderböcker: Enkel fråga, halvenkelt svar.

"Hur många tecken ska ett bilderboksmanus (för barn 2,5 till 6 år) ligga på?"

Svar:
Snoring Beauty är 5 400 tecken inklusive mellanslag. Den är nog avsedd för den aningen lite äldre gruppen, från tre år kanske. Ganska pratig.

Jag skrev just ett bilderboksmanus på 4 700 tecken (inkl mellanslag) över de 12 uppslag som är standardformatet.
Det kändes alldeles för mycket för just det projektet, så jag måste tänka till och snitsa till bättre.

En bok som ska högläsas ofta, ofta tycker jag gärna får ligga på ca
3 200 tecken. Tänk så skönt för den som läser. Och det är absolut inte "för lite".
Jag har testat, det blev inte så tokigt. Nästan som poesi.
Men passa dig för att rimma! Det gillas sällan och är typ omöjligt att översätta.
Det krävs en del jobb och grubbel när man jobbar med så avgränsat format.
Oj oj.

"I'm sorry I didn't have time to write something shorter", heter det ju.

13 kommentarer:

JANINA sa...

Målgruppen för bilderböcker är ju väldigt heterogen.

Så (utan att själv vara expert) skulle jag vilja trycka på att det beror helt på berättelsen och den tänkta målgruppen. Tänker du målgrupp två-tre år kan det räcka med några meningar per uppslag. Tänker du fem-sex år så skulle jag jobba med mer text - kolla till exempel Alfons-böckerna.

JANINA sa...

Ja och jag kanske ska förtydliga att en tänkt målgrupp på 2,5 - 6 år låter lite brett i mina öron?

Det finns ju berättelser som klarar det spannet, men annars är min erfarenhet att en fem-sexåring vill ha betydligt mer "tuggmotstånd" än någon som är två år.

Sen säljs ju böcker i handeln i spann om 0-3 och 3-6, men egentligen är det en ganska konstlad avgränsning tycker jag. En bebis och en treåring har ju knappast samma behov i skönlitterärt hänseende.

Amanda sa...

Absolut, men Alfonsböckerna kom till för många decennier sedan...

Vanligaste orsaken till refusering av barnboksmanus är att upphovsmakaren inte har koll på vad som är ett rimligt omfång i sin genre.

0-3 år (ie småbarnsböcker)
och
3-6 år (ie bilderböcker)
är vanliga indelningar hos förlagen. Det är precis som du säger, individuellt för olika barn hur mycket text de orkar eller vad man ska säga, men någon slags kategorisering gör man ändå.
Kolla och räkna, jag lovar att nya bilderböcker är betydligt mer ekonomiska med text än de gamla klassikerna från vår barndom!

JANINA sa...

Ok, intressant. Som sagt så är ju du experten och vet säkert hur det funkar med förlagen och vad de vill ha.

Med "mer text" menade jag inte mer än i ditt exempel, utan mer än två-tre meningar per uppslag. En bok med så lite text skulle jag personligen tycka var på tok för barnslig för exempelvis en femåring.

Men så kanske inte förlagen alls tänker? Utan de kanske tänker i de spann som finns i handeln och vill ha någon slags "mellanvariant" som ska passa samtliga barn i den kategorin?

Sen håller jag faktiskt inte med dig om att Alfons-böckerna skulle vara ett obsolet exempel på böcker för äldre bilderboksbarn. Jag läser rätt mycket för den åldersgruppen just nu, och jag skulle vilja påstå att böckerna om Snurran, Pija Lindenbaums böcker och Ulf Nilssons böcker (för att nämna några exempel) innehåller lika mycket text som Alfons-böckerna.

Däremot så tycker jag att det inte finns tillräckligt MÅNGA böcker för äldre bilderboksbarn, alltså fem-sexåringar. Det borde alltså finnas en marknad för bilderböcker med mer text. Men det är ju min personliga uppfattning och inte alls samma sak som vad ett bokförlag efterlyser. Som sagt, det vet säkert du Amanda, som är i branschen, bäst.

Amanda sa...

Jag får ju lämna in en brasklapp här:
Svenska barn verkar läsa bilderböcker i aningen högre åldrar än i
t ex England (= Sverige har senare skolgång, börjar därför lite senare med "börja läsa själva"-böckerna, ie de allra första kapitelböckerna).

De böcker du nämner är definitivt vad jag tänker mig för det lite äldre spannet av bilderboksläsare; 4 - 5 år + kanske. Och superstjärnor inom bilderboksvärlden (som de du nämner) brukar få lite mer utrymme att göra lite som de vill. ;-)
Underbara Julia Donaldsons texter är ett bra exempel på det. "Ingen annan än hon skulle få skriva så många meningar per sida - OCH rimmande", som våra lärare sa.

USA är faktiskt ett land som lagt sig i framkant på senare år med fantastiskt vackra och lite mer fylliga bilderböcker avsedda för 5 - 6+ barn.

Amanda sa...

P.S:
För den som är intresserad av att skapa något liknande vill jag tipsa om en av de bästa bilderböcker som någonsin gjorts. Detta är den absoluta guldstandarden.
Från fem månader och resten av livet skulle jag vilja säga (ursäkta klyschan).
Detta med två - tre meningar per sida!
(Vet inte hur bra den funkar i svensk översättning dock.)

Owl Babies av Waddell och Benson
(Ugglebarn på svenska)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0763650420

JANINA sa...

Spännande! Jag kommer att kolla in Uggleboken.

Jag blir också väldigt nyfiken på de amerikanska bilderböcker du nämner (de "fylligare"). Hojta gärna till om du har exempel på någon titel.

En annan underbar bilderbok med bara några meningar per sida är klassikern "Till vildingarnas land" av Maurice Sendak. Den funkar definitivt även för äldre barn, tycker jag.

Amanda sa...

Olivia (den lilla grisen) av Ian Falconer gillar jag, begränsad palett och väldigt New York. Felix är fortfarande lite för liten, eller gillar't helt enkelt inte.

Här finns alla vinnare av Caldecott-medaljen, många bra tips där (bilder om du klickar på årtalen:
http://www.ala.org/alsc/awardsgrants/bookmedia/caldecottmedal/caldecotthonors/caldecottmedal

JANINA sa...

Tusen tack!

Amanda sa...

Mitt nöje.

(Alla som följt mina bilderbokstips och skickat in sina projekt har blivit antagna, vad jag vet!)

maria husetfullt. sa...

Jag har följt dina bilderbokstips och blev antagen hos Vivlio. Tack Amanda för att du delar med dig. Min debutbok Är det morgon nu? ges ut den 23 jan.

/ Maria

Amanda sa...

Åh vad härligt, stort grattis Maria!

maria husetfullt. sa...

Tack Amanda.
/ Maria husetfullt