tisdag 24 januari 2012

Hemligheter?


Nej, inga hemligheter här!

Här är svar på några mailfrågor som kommit:

"Hur skriver man spännande och otäckt så att det inte blir för mycket, och inte heller för mesigt?"

Bra fråga. Och svår. Det som någon tycker är outhärdligt läskigt och våldsamt tycker någon annan är lamt. Men jag försöker att utgå från mig själv, och där är det viktigaste för mig att vara en aktiv läsare. Alltså, om något jag läser höjer min puls eller gör mig kuslig till mods försöker jag att ta av mig nöjesläsnings-hatten och analysera:

Hur gjorde författaren här? Varför reagerade jag med obehag eller kalla kårar? Hur skapade författaren stämning och spänning?

Och på det viset lär man sig.
Sedan är min förläggare expert på att hjälpa mig att skriva om och justera tempot så att det blir en bra takt i stegringen av spänningen.

"Vad har du för utbildning?"
Nioårig grundskola, tvåårig praktisk gymnasielinje (Reklam & Dekorationslinjen i Skara), ett år på komvux ca 5 år senare för att få högskolekompetens (jobbade som dekoratör och säljare emellan).
Sedan efter komvux en Masters (fil mag) i svenska och engelska med litteraturvetenskaplig inriktning (fristående kurser Högskolan i Skövde + Sussex University - heltid i några år).
Sedan ett och ett halvt års deltidsstudier i illustration (Brighton Universitys Arthouse-moduler; en komprimerad version av en Masters i illustration) medan jag jobbade på kontor och call centre.

4 kommentarer:

cyndi sa...

Skriva skräckigt ja...
...men jag måste lära mej att LÄSA det ;-)
Huuu.

Ingela W sa...

Läste du litteraturvetenskap i Skövde? Det gjorde jag, blott 19 år gammal (97/98). Flyttade 50 mil hemofrån (från Hälsingland) rakt in i den västgötska, härliga dialekten. :-) Men det blev bara ett år där.

Inte så ofta jag kommenterar här, men jag läser så gott som dagligen sedan ett par år tillbaka, tack för en härlig blogg!

Amanda sa...

Cyndi, du måste ingenting!

Hej Ingela, vad kul, tack för fina ord!
Jag läste engelsa A, B och C med Ingalill och Paul i Skövde ... få se, det måste ha varit 98/99.

cyndi sa...

Joho.

Måstevill.
Villmåste.

Gillar ju.
Egentligen.