torsdag 12 januari 2012

Nervy nervy.

"Om du kräks av nervositet över din tredje, vad ska jag göra då?"
Twittrade Pernilla Alm till mig igår. Hennes debutroman "Alltid du" blir Printz Publishings första svenska bok när den kommer i vår.

Kräks är kanske mycket sagt, men jag är nervös.
Det känns som om jag tagit en risk genom att variera mig och inte skriva en ny Styggelsen, eller en ny Döden på en blek häst.
E påminner mig om att jag kände precis likadant innan Döden kom ut.
Att jag ville dra tillbaka hela upplagan, bränna skiten.

Skäms lite för att jag är nervös också. Vem tror jag att jag är liksom? Spela roll. Big deal.
Jag har mötts av hyllningar (som jag inte riktigt kan ta till mig), dissningar, rena hån (mest från amatörrecensenter men ändå) och total likgiltighet förut och kan ärligt säga att det gjort mig starkare, jag skakade av mig, det är en del av jobbet.
Men nervös är jag alltså.

Är Tistelblomman mer personlig än de tidigare, är det därför? Frågar jag mig.
Nja. Nej.
De är ju personliga allihop på sitt sätt.

Gillar jag den mindre själv, och är därmed inte lika immun mot kritik?
Absolut inte.
Men:
"Man kan inte skriva en roman utan att veta vem man är, och man kan inte skriva en roman utan att visa vem man är", är det inte så Barbara Voors säger?
Den där exponeringen. Brallorna nere.

Tistelblomman finns att köpa nu.
Statusen "ej tillgänglig" försvann just.
Adlibris till exempel.
Och om du är i Norge, på Tanum (dock inte översatt förstås).

Jag kan fresta med att boken är lila inanför det underbara skyddsomslaget av Jens Magnusson, och att den fungerar mycket bra som dörrstopp!

Tönten i mig skulle tycka det var skitkul om någon av er såg Tistelblomman i butik, knäppte en bild och mailade till: amanda.hellberg@gmail.com

För det är liksom först då det känns verkligt.

17 kommentarer:

cyndi sa...

Du är skönt töntig Amanda, och jag tänker inte knäppa nån fånig bild av boken och maila till dej. beroende på att jag inte ska till nån bokhandel dom närmaste dagarna och även om jag skulle det så har jag så töntig mobiltelefon att det är minuspixlar på dess kamera. Däremot ska jag köpa och läsa din bok. Och sen ska jag limma ihop den och skära ut en spindel av den!

...skoja ba ;-)

Ja, varför ska vi behöva bli så där töntiga ibland?
Det kanske ingår i själva människovarandet.
Och om du inte skulle vara så mänskligt töntig skulle jag inte heller vara här och läsa och skriva töntiga kommentarer och kanske inte hitta dina böcker heller...

Tönta på och var stolt!

Amanda sa...

Hahaha
aj lajk jo

Lovable sa...

Jag skall var redo med Iphone-kameran då jag åker till den stora staden idag! Jag är nyfiken på vad vilket sätt den är annorlunda, Tistelblomman? När jag läser vad den handlar om ÄLSKAR jag storyn. Jag är galet förtjust i "det okända"... Återkommer om jag hittar boken.

Amanda sa...

Om man ska generalisera (och utan att jag kan genrespeciifikationerna) så var Döden nog mer åt "spökdeckare", Tistelblomman är lite mer renodlad "haunted house".

Helena Dahlgren skriver bra om Haunted House-genren här:
http://bookshop.se/content/haunted-house-stories-and-andrew-pyper%E2%80%99s-guardians

Simona sa...

Åh. Sweetheart. Vi ska ut och mingla ikväll, vi dricker en skål för dig och Tistelblomman!

Puss!

Anna Klara sa...

Jag köper den nu, kan fota den i mitt hem när den anlänt? Steget längre än i butik!

Stort tack för de två första. Jag har egentligen ett stående nyårslöfte, köp endast pocketböcker, det bryter jag alltså tolv dagar in på 2012. For you!

Amanda sa...

Åh Simona.
Åh Anna Klara.
Tack!

Skrivarstudio ordOide' sa...

Ser verkligen fram emot Tisteln- läste precis klart Döden och blev allt annat än besviken! Älskar ditt språk och tycker bara att det är kul med författare som vågar att inte följa exakt samma linje som tidigare utan ta lite andra svängar! Lycka till!

Amanda sa...

Tack kära du.

FRIDA sa...

Å så roligt. Grattis! Ser fram emot att läsa den någon gång i framtiden när jag nått det där ljuset i tunnel, efter att ha blivit färdig med mitt eget manus.

Men så här i efterhand, vilket har varit mest nervöst/svårast, att skriva ettan, tvåan eller trean (undrar hon som just nu kämpar med andra-boken-ångest)?

Kram Frida

Amanda sa...

Tack Frida!

"Lättast" (allt är relativt - ehöm):
Första vuxenboken & första ungdomsromanen (kommer i maj).
Handlade "bara" om uthållighet och egna grubblerier/självkritik, mer kravlöst.

Svårast: Vuxenbok två och tre. Maj gådd. Det blir _inte_ lättare. Oh no.

Christin sa...

Du sa en gång att den du skriver för är dig själv. Det är något av det bästa jag "hört". Vem har vi som skriver annars att utgå ifrån? Jag har också hört talas om att man aldrig ska försöka skriva, eller sjunga, eller dansa det publiken vill, att man då tappar "det". Ett exempel som poppar upp i skallen är Laleh, som bara gått sin egen väg och verkligen är unik och BRA.
Så, fortsätt att utgå från dig själv. Något jag insett är att det ju är vi författare som i slutändan också ska stå för vad vi har gjort, då är det jääätteviktigt att vi åtminstone gillar det. Resten kan ta sig, liksom (även om det så klart är jäklars viktigt att man tar till sig konstruktiv kritik och ständigt vill bli bättre, men det är ju en annan sak...) Du är en av mina främsta inspirationskällor, som det beger sig :) rak, fragil och samtidigt urstark.

Amanda sa...

Christin, tack snälla.
Nu känns det som om jag gick med håven här, inte meningen.

Jo det är klar man måste gilla't själv. Ursprungligen. Men sedan kommer alla 'tvättar', omskrivningar och fix och ... förblindar? Man kan den nästan utantill - vi snackar extrem närläsning, allt har nagelfarits - och det står en upp i halsen. Där är jag nu. Har ingen aning om kvaliteten. Och DET är en obehaglig känsla ska jag säga. Tur man har arbetskamrater på förlaget som hjälper en!

Christin sa...

Just ja. Där har jag inte hamnat med förlaget än, bara ensam, när jag höll på med samma manus och skrev om och skrev om och skickade till förlag efter förlag... Man stirrar sig blind! Och det är apsvårt att avgöra vad som vore att förbättra och att försämra till slut. Det var också där jag alltid fastnade. Jag kunde utbrista till väggarna "Hit når jag, inte längre", jag visste liksom att jag behövde ett förlag i ryggen för att komma vidare rent skrivmässigt, inte bara karriärsmässigt. Så du har väldans rätt; utan dem ser man inte slutresultatet.

Lfthmn sa...

Jag såg Döden i pockethyllan på Åhléns för ett tag sen, flyttade den till bästa blickfånget - ba' så du vet!

Helena (Dark Places9 sa...

Tack för länken och shoutouten! Jag läser "Tistelblomman" just nu och gillar mycket! :) Känner nästan lite moderskänslor för Maja, hon är så skör. Gillar att hon är så mänsklig. Och så blir man som sagt sjukt sugen på shortbread...

Heja, heja!

Amanda sa...

Christin, nu har jag inte järnkoll på var i processen du är, men du vet väl att superkloka & begåvade författaren Johanna Lindbäck börjat erbjuda lektörsläsning?
Mer här:
http://johannalindback.wordpress.com/2012/01/07/lektorslasning/

Lufthamn, fänk jo! Dig kan man lite på asså.

Helena, åh, jag blir helt gråtmjuk inuti nu.