måndag 2 januari 2012

Så jobbar ett proffs.

Jag blir jätteinspirerad av att se, bokstavligen se hur Simona bygger sin nya roman.
Kolla här.

Jag kör också med post-its (när jag har några).

Och försöker tänka på varje enskilt kapitels dramaturgi.

Och tidslinje!
För varje bok måste jag göra en tidslinje på ett avlångt papper där alla personers födelse och eventuella död ritas in i olika färger. Så att man liksom ser alla. Vilka som levde samtidigt till exempel. Överlappande händelser. Samband?
De har varit verkliga ögonöppnare ibland, mina tidslinjer.

9 kommentarer:

Lovable sa...

Tack för att du alltid ger så bra tips, Amanda! Super! Nu startar skrivandet så det passar utmärkt. :-) Gott Nytt!

Amanda sa...

Tack snälla du, och tack det samma!

Andrea sa...

Ja, inspirerad var ordet!

Bra tips också, att göra tidlinje där hela personernas liv finns med. Det ska jag testa! :) Jag brukar bara göra över den tidsperioden berättelsen utspelar sig under, men saker händer ju både innan och efter - vilket förhoppningsvis kommer fram i texten.

Amanda sa...

exakt!

Nina sa...

Love post-it!

Love.It.

http://ordetarditt.blogg.se/2011/june/mitts-krivande-att-vaga-fokus.html#comment

Colombialiv sa...

Fantastiska tips att börja 2012 med!

Nanna Bylund sa...

Post it är toppen! Tidslinje låter inte dumt det heller, det ska jag prova! Tack!
Nanna

cyndi sa...

Jag gjorde en tankeövning när jag skulle somna. "Skrev" några postitlappar, olika färger förstås, och försökte hålla i minnet vad det stod på dom. Rätt text på rätt färg liksom. Jag somnade rätt snabbt ;-)

Amanda sa...

Kul!