torsdag 5 januari 2012

Samsovande syskon - tips?


Tanken är att lilla F och lilla G ska flytta ihop i februari, när de är tre och ett.
Varsin spjälsäng till att börja med, tvåvåningssäng senare.

F flyttade ut från vårt sovrum när han var åtta månader (BVC i UKs rekommendation) och först då började han sova hela nätter. Vi hade helt enkelt stört honom.
Han är fortfarande i sin oversized spjälis (Es gamla).

Och jag och E har skilda sovplatser för han snarkar fortfarande en del trots viktminskning och jag vill inte sova med öronproppar. Det känns inte OK med småbarn i huset. Jag sover i samma rum som lilla G 80% av nätterna.

Vi har dragit på att flytta ihop dom.
Jag bävar lite faktiskt. Lilla G sover inte så bra, speciellt inte nu när tänderna kommer, och jag tycker synd om Felix om han ska behöva vakna massor med henne inne hos sig.
Jag är ju så ego med min sömn själv nu liksom, och så ska jag kräva att de samsover - när jag inte vill samsova med någon?
Fast... någonstans tycker jag ändå att det är min plikt att vara sömn-ego för annars skulle tillvaron krascha för alla fyra ärligt talat.

Eller de kanske vänjer sig snabbt? Det är i alla fall vad kompisar med erfarenhet säger. Hatar't i två veckor men sedan går det skitbra?
Han nannar ju med andra barn på förskolan hela tiden och det kommer hon också snart att (tvingas) göra.

Någon med erfarenhet som vill tipsa om lite do-s and don't-s?
Tack på förhand!

25 kommentarer:

Anonym sa...

Börja med att inreda som på bilden, eller varför inte i enlighet med Feng Shui?

Amanda sa...

Hehe
hellre som på bilden än feng shui
(fast jag vet inte riktigt vad feng shui innebär?)

Maria Turtschaninoff sa...

Noll erfarenhet, men jag läste en gång om ett barn som sa "varför skall små vara tvungna att sova ensamma när stora får sova ihop?", en del trivs ju faktiskt bäst så. Fast inte jag.

Den där bilden är GUDOMLIG, jag vill genast göra om mitt sovrum...

Ann-Katrin sa...

Två av mina bröder delade rum från det att de var små tills de blev ganska stora, funkade väldigt bra, fast jag vill minnas att de var lite äldre när de började. De gick alltid och la sig samtidigt, och vi läste för båda samtidigt. Var för övrgit samma sak med mig och den andra brorsan, även när vi inte delade rum, vi gick och la oss samtidigt när vi var små, för att göra det enklare. Sedan hände det förståss att vi tisslade och tasslade på kvällen innan vi somnade, men det var alltid OK, bara vi inte störde någon annan, och till sist somnade man och sov väldigt gott - det gjorde vi allihop. Det gjordes liksom inte någon stor affär av det, det vara bara att krypa till sängs och sedan kunde man ligga och läsa om man ville det. Ibland kom mamma in efter vi somnat och släckte lampan men för det mesta gjorde vi det själva när det var sovdags. Viktigt är bara med lampor som är avskärmade.
Ja, och så hade i alla fall brorsorna en liten nattlampa vid dörren så om man behövde gå upp och kissa behövde man inte tända lampan och väcka den andre. Legot var man också tvungen att få undan innan det var sovdags...

Andrea sa...

Har ingen erfarenhet själv mer än att "alla" säger att syskon sover bättre om de får dela rum och att de inte stör varandra så mycket som man kan tro. Det sistnämnda kan jag iofs intyga, här brukar vi sluta nätterna alla i samma säng, och trots sömnpratande fyraåring och en ettåring som emellanåt tycker att night time = play time så verkar det som om de enda som störs är vi vuxna.

Planen är att lillan ska få flytta in hos storebror när hon flyttar ut från oss. Jag hoppas att det gör honom något mindre benägen att komma in till oss om nätterna - visst är det mysigt, men trångt blir det ju!

Ni får väl testa helt enkelt, funkar det inte så får ni väl fundera ut en ny lösning!

Amanda sa...

Tack!
Exakt, vi får väl testa helt enkelt.

Äldre vänner säger att det var 'no biggie', deras barn hade minsann inte egna rum.

Vi lurar på om det är vits att introducera detta i samma veva som Greta börjar förskolan 2 dagar/v - hon lär ju bli tröttare då + äta mer på dagarna. Eller det kanske är en förändring för mycket?

ARILD sa...

Testa som sagt. Felix sover säkert som en stock numera och kommer inte att vakna hur mycket G än piper. Sådan är min erfarenhet.
Har delat rum hela uppväxten, vi var t o m tre som delade. Kontentan tror jag blir att barnen kommer mycket närmare varandra, inte bara fysiskt utan även själsligt : )

lilla S sa...

Omfg vilket fint rum! :o

Simona sa...

Psykologen tycker man ska testa. Men inte köra alla förändringar på en gång.
(Och jag sov med öronproppar när barnen var små, hörde dem alltid, men silade bort snarkningarna... )

Man ska göra det som är bäst för HELA familjen, alla måste må bra.

Saltistjejen sa...

Har ingen egen erfarenhet men enligt vänner med flera barn har samsovning gått jättebra. Vissa barn som sovit sämre innan sover plötsligt bättre när de delar rum med ett syskon. Själva sover vi fortfarande med vår 3-åring i sängen. Något annat går inte eftersom vi endast har ett sovrum och hon kryper över till oss under natten om vi lägger henne i hennes egen säng... ;-)
Men det går faktiskt bra. Man vänjer sig konstigt nog. Det trodde jag aldrig. :-)
Lycka till!
Och du bilden på rummet ovan är ju helt underbar!!!!!!

Amanda sa...

Tack!

Anonym sa...

Testa!!!! Hos oss sov storasyster som en stock aven om lillebror vaknade och grat.... hon sover garna igenom asksmallar ocksa.... sa alla barn ar olika...

enligt O sa...

Våra grabbar har sovit i samma rum sedan yngste var ungefär 10 månader. I början i varsina sängar, men de senaste två åren faktiskt i samma säng. Vi bytte deras juniorsängar mot en våningssäng med 120 cm bred underslaf och ingen av dem vill sova där uppe. Funkar utmärkt. De är 6,5 och 5 år nu. Även om en skulle sova där uppe är det grymt bra med en bred säng att läsa saga i!

Amanda sa...

Åh vad mysigt det låter.

TUTT sa...

Vad menar du med att du inte vill dela sovkammare med någon? Du delade ju med mig och det gick hur bra som helst!

CECILIA sa...

Eh, jag sover med öronproppar varje natt utom när Liv är sjuk och hon har sovit i eget rum sedan andra dagen hemma från BB-men då har vi babymonitor och andningslarm... En kompis har barn med två år mellan, stora pojke, lilla flicka, och de har space men barnen VILL dela rum och är jättetajta. Jag tror definitivt att det kan vara bra men kanske vänta tills G sover lite bättre?

Amanda sa...

Fast vi låg ju aldrig med varandra Tutt. Blir en helt annan respekt i ett samboförhållande då tycker jag.

Cecilia, med facit i hand (och större kåk) skulle vi också lagt våra i egna rum från dag ett. Känner ingen som inte fått fantastiska små sovare som gjort så.

Tips på bra öronproppar tack?

30-nånting sa...

Vi flyttade ju Mira till eget rum när hon var ca 5 månader och hon sov som en stock. Molly körde vi över redan vid 3,5 månad och jag tror att jag var uppe och nattammade henne två nätter sedan dess har hon sovit hela natten.

Visst, Molly kan ligga och babbla och ibland väcker hon nog Mira, men då kommer Mira över och sover sista delen av natten hos oss och Molly sover vidare.

Ibland vaknar Molly till av Miras nattning men så fort lampan släcks kommer hon till ro igen så jag tycker att det är toppen.

Enda nackdelen är ju att leksakerna är inne på rummet (speciellt eftersom vi bara bor i en trea) när Molly sover mitt på dagen. Känns alltid onödigt att gå in och "störa" även om hon inte vaknar.

Jag tror att de kommer att ha väldigt mycket glädje och trygghet i att sova med varandra så även om vi flyttar större får de nog dela till att börja med.

Lycka till. Det kommer att gå bra och de där små kan sova genom det mesta!

Amanda sa...

Tack experten! Skönt att höra.

e sa...

Våra barn sover i samma rum (tror vi har ungefär lika stor åldersskillnad?) och det funkar jättebra. I och för sig flyttar lillasyster ofta över till vår säng under natten men storebror har aldrig blivit väckt av henne. Det är som han bara filtrerar bort det.

Vi lägger dem samma tid och hoppas kunna hålla det så länge det går. När vi flyttar till större är planen också att de fortsätter att sova i samma rum till en början och har det andra rummet som lekrum. Så hade jag och storesyrran när vi var små och vi tyckte det var en bra lösning.

För tillfället sover storebror i en fullstor säng och lillasyster i en ärvd juniorsäng. Ibland när det strulat med läggningen i perioder så har vi bäddat ut storebrors säng till en dubbelsäng (Ikeas Hemnes) och då kunnat ligga i mitten med en unge på var sida.

Första natten vi flyttade in lillasyster så ville storebror krypa ner i hennes lilla säng tillsammans med henne - vi hade ju sagt att de skulle sova ihop! :-)

Maria sa...

Vad skönt att se att man inte är ensam som alltid sover med öronproppar. Jag kan inte sova utan mina öronproppar. Det är så himla skönt att plugga in dem och höra hur omvärlden stängs ute allt med när propparna expanderar i öronen. Sen blir det verkligen helt tyst och så skönt. Sover så mycket bättre och djupare när det är helt tyst. Fler borde verkligen testa att sova med öronproppar. Ibland får jag dock lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

Amanda sa...

e, låter hoppfullt! Ja jag tror vi har väldigt lika (två år + 1 vecka mellan våra)

Maria, jag skulle också vilja ha tips på sköna öronproppar ...

Anonym sa...

I feel like I've seen this blog before on , but upon spending a bit on here it's evident that this is a new
web page. Still, I'm going to bookmark this blog and begin coming here frequently.

Also visit my site - playboy

Anonym sa...

Much agreed. Anytime I go on %source_url&%, I find a website that is informative and thought-provoking.
. It's certainly helpful to study posts from fellow authors and incorporate things from other websites.

My web page http://www.technoslab.in/2012/04/latest-proxies-for-free-airtel-gprs.html

Anonym sa...

This post presents clear idea in favor of the new visitors of blogging,
that actually how to do blogging and site-building.



my blog post how to tell the difference between male and female mosquitoes