fredag 13 januari 2012

Skrock.


Ett märkligt skrock jag inte visste om innan jag flyttade till England är att påfågelsfjädrar skulle bringa olycka. Låter lite teaterskrockigt tycker jag.

Själv tar jag i trä, men där går gränsen för mitt magiska tänkande. Tror jag.

Visste du förresten att skrockfulla personer har mer otur än andra?
Sedan jag fick lära mig det genom Richards* vetenskapliga studie går jag alltid stolt och glatt under varenda stege jag ser.

*Professor i parapsykologi, toktrevlig, hjälpte mig en hel del med Styggelsen.

8 kommentarer:

dagmamma östermalm sa...

vad knäppt! Jag tycker snarare det borde vara tvärtom; att sådanna vacka fjädrar bringar lycka!

Amanda sa...

exakt,
men det är nåt man kan höra på t ex frukostteve här, ena programledaren säger till den andra:
'Oj du har påfågelsmönstrad klänning, modigt, då får vi se hur detta går idag då.'

Christin sa...

Jag tror att skrock är prat, och tror man på det drar man själv på sig olyckan. Tror man inte på det (och glad i hågen traskar under stegar) finns det inte. Vi måste framkalla sådant där själva... :) han verkar spännande, din professorvän! Skulle kunna bli en karaktär...? ;) jag vill veta mer om honom!

Amanda sa...

Han ger ut böcker:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0230752985

Bloggar:
http://richardwiseman.wordpress.com/blog-2/

Och har en förtjusande (skotsk!) sambo. Som hjälpt mig lite med Tistelblomman.

cyndi sa...

Vilka konstiga grejer man har hört i sin uppväxt. Som det där med stegar, och krossade speglar... Är det 7 års olycka? Jag råkade spräcka en spegel när jag gick i gymnasiet och trodde att det var the end. Så DUMT!
Tur att man blir klokare :-)

Påfåglar. Varför?

Amanda sa...

Tydligen associationen till Det Onda Ögat, som härrör från den grekiska Argus-myten.

Och här är en annan:
På första dagen i en ny månad ska man säga
"White rabbits, white rabbits, white rabbits" det första man gör ...

Christin sa...

White rabbits... haha :) tack för länkarna! Riktigt intressant! Hamnar i min bloggroll helt klart!

pernillaalm.se sa...

Tar också i trä. Tviar när jag ser svarta katter men resten bryr jag mig inte om. I Spanien är otursdagen tisdagen den 13 så jag brukar köra på den istället. Och självklart, när det är tisdagen den 13 så byter jag till den svenska dagen.