måndagen den 16:e januari 2012

Ytligt: Mina 10 beauty-måsten.

Kicki ber alla och envar som känner sig manade att lista sina 10 måste-ha-produkter.
Gör det du också och lägg länk hos henne. Och här också vettja!
Kul ju.

Utan inbördes rangordning:
1) Joico Color Endure Violet Shampo.
2) Sure Clear Aqua Spraydeodorant (i doften Crystal).
3) Matrix essentials Amplify 4 hårspray.
4) Elizabeth Arden 8 hour läppbalsam i stiftform.
5) Olay day cream uv sensitive (för fejset).
6) Rak pincett! Ingen fancy, tycker de blir slöa/skeva så fort ändå.
7) Urban Decay Big Fatty Mascara.
8) Lancome Le Crayon Kohl ögonpenna i 02 brun.
9) Glo Minerals under eye concealer (duo, i färgen Beige).
10) MaxFactor Facefinity Compact Foundation i färgen Porcelain. Billighetsklassikern i handväskan.

Bubblare:
- Dove brun utan sol+fuktkräm-allt i ett (fair to normal)
- Seche Vite Dry Fast Top Coat - snabbtorkande överlack är småbarnsförälderns bästa kompis.
- Schwarzkopf Osis + Dust It hårpulver - eller 'tupering i liten röd bytta' som vi säger.

Samt alla sköna mineralfoundationpuder och tillhörande lyxpenslar. Jane Iredale är nya favoriten, men ... kan inte komma ifrån att det är löjligt dyrt. Och att jag gärna vill ha lite mer täckande underlag, speciellt på vintern.

Okej, din tur.

8 kommentarer:

Christin sa...

Ooooh, this is the shit! Jag är så okunnig att det är pinsamt. Men jag ska ta första pressbilderna på torsdag och har världens blema i fejjan, så jag tänker göra det svåruthärdliga; jag tänker gå in på Make up store och bränna pengar på SÅNT DÄR FJANTIGT. Jag lever väl fortfarande i tron att min hy en dag ska bli som när den satt på ett barn. Så jag sminkar mig på min höjd med maskara, kanske lite rouge. Som sagt. Pinsamt.

Christin sa...

... och jag får lov att återkomma med den där punktlistan efteråt... :)

Amanda sa...

Blemma - hydrokortisonkräm!

Sedan galet mycket foundation överallt - MaxFactors flytande tycker jag är bra budget.
Puder, speciellt panna-näsa-haka.
Ögonen: mörk penna + mascara - snåla ej.
Samt rouge, just så!
Det jämnar liksom ut hela grejen om du är rätt hårt sminkad, blemmor "förrsvinner" i helhetsintrycket. (Och en enstaka blemma får man faktiskt lov att photoshoppa bort - glöm inte at bilden kan komma att dras upp mycket stort.)
Kameran ÄTER smink, jag tycker alltid jag ser ut som en transvestit i spegeln men sedan på korten ser jag i princip osminkad ut.

Sedan finns det ju olika skolor - försöka dränera en finne (huuu...) eller ej - risken finns att den svullnar illa värre då om den ej är mogen.

När jag sminkades av ett proffs 1:a gången för en tv-grej sa hon att under en vecka innan fick jag inte pilla/klämma på minsta kvissla för det är svårare för henne att dölja då.

Amanda sa...

P.S. Om jag inte minns fel så gick Johanna Lindbäck in på Åhlens City och frågade rart om de ville sminka henne innan hennes senaste pressbilder ... smart!

adrenalin sa...

Beauty-måsten, kommer inte ens på 10...

-Mascara som kan tvättas bort med varmvatten, sån där plastig, favoriten är från clinique.

-En bra dagkräm, dermalogica eller philosophy.

-Ett bra läppguck. Apotekets funkar nästan lika bra, men Kiehls är bäst.

-En lite fetare kroppskräm, Kihels eller någon från apoteket.

-Roll-on, oparfymerad annars blir det väldigt mycket kli.

-En svindyr parfym: Rose noir från Byredo.

-Jag lägger dyra pengar på en bra foundation, men det är inte ett måste.

-Däremot en rouge i krämform. Har flera favoriter, men Laura Mercier är nog bäst.

-Pincett och rakhyvel.

-Hårfärg (både till hår och bryn) alltid nr 4.0 eller 5.0.

-concealer från Make Up Store

-Tandtråd.

adrenalin sa...

Kom visst på tio, fler t o m!

Amanda sa...

Rakhyvel, givetvis!
Och intimtvål.
Och nåt hårbalsam.

Jag är En Lisa... sa...

Underbara listor! Nu finns min på bloggen.