onsdag 1 februari 2012

Tjuvlyssnat på fik, eller Kvinnor som hatar kvinnor:

(Trots att trogen läsare vet att detta icke är min grej - framför allt inte att fika "ute", nej usch vad dyrt och onödigt och rent av småjobbigt, jo men nu blev det så, jag BEHÖVDE, hade blodtrycksfall + fantom-foglossning som nån annan stackars preggo, dessutom var jag nödig och visste att dom hade okej WC där, jaja.)

Två engelska tanter, "bättre-än-sämre", 65+, vänliga, kulturtantsvibbar, sitter nära.
När jag fått i mig lite kaffe + ostsmörgås (det finns ett hål i min själ som bara kaffe + ostsmörgås kan fylla) uppfattar jag att det ligger fotografier på ett barnbarn (?) mellan dem. Och att de bitchar järnet om Tant Etts svärdotter, L.

Tant Två: "Jaha, där är Ls föräldrar eller? (pekar på foto). Har ni kontakt fortfarande?"
Tant Ett (muntert): "Nä, det var mest symboliskt, runt bröllopet och så. Det rann ut i sanden."
Tant Två: "Vad stort Barnbarnet blivit. Fin."
Tant Ett: "Jag vet. Jättefin. Men ser dom inte så mycket. Och ungens rutin ... jag vet inte. Stenhård. Pang, bom, läggdags. Som om hon vill uppfostra en robot. Men som sagt, ser dom knappt."
Tant Två: " - - - ?"
Tant Ett: "Det gör inget. Han jobbar ju jämt och hon, nä jag vet inte."
Tant Två (pekar på bild): "Fint dom har det hemma?"
Tant Ett: "Mmm, fint och ... sterilt."
Tant Två (sneglar uppskattande mot mig som tuggar som en galen människa; käften full): "Äter hon? L?"
Tant Ett: "Nej gud. Har aldrig sett henne äta en smula. Inte på 10 år."
Tant Två: "A-ha. En sån där som frossar i smyg."
Tant Ett: "Precis."
Tant Två: "Och hon vill inte ha fler barn säger du? Så hade inte jag velat ha det. Nej, inte bara ett."
Tant Ett: "Alltså, jag tycker det är ... snålt av henne. Han jobbar skiten ur sig, vad gör hon? Nu när Barnbarnet är så stort? Hon har ett jäkligt gött liv helt enkelt. Ett lyxliv."
Tant Två: "Snålt, precis! Men du, hon måste ju ha ... bagage. Något ... i barndomen."
Tant Ett: "Har tänkt samma. Och 8 år som 'au pair' ... alltså, jag köper ju inte det. Det var nog andra saker som hon höll på med. Också."
Tant Två: "Andra saker. Precis. Bagage."

11 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Hmm ... Köpte Tistelblomman idag och började såklart läsa omedelbart. Efter en stund läste jag på fliken om dig och inser att du kommer från Varnhem. Själv har jag halva släkten på schlätta (fonetiskt, men det förstod du nog). Men: Det verkar som om ett av mina spöken kommer därifrån. Hedström hette hon som ogift. Varnhem är ju inte största stället på jorden, så jag tänkte bara kolla om det är ett namn du känner igen? Hon gillar inte mig by the way ...

Hanna Lans sa...

Jag har förresten kommit till kap.5 och tapeten har precis blivit lite tittad på ...

Malin C sa...

Första spontana tanken är avundsjuka. Den andra är vad har dom själva i bagaget tro?

Ingerun sa...

Argh! Hur stod du ut?

Anonym sa...

http://comic.naver.com/webtoon/detail.nhn?titleId=350217&no=31&weekday=tu

Tänkte på dig!

cyndi sa...

Ååå, man ska nog akta sig om man är sämrebättre eller bättresämre tanter och sitter på öppen plats och babblar. Vem vet som sitter där bakom ostmackan och lyssnar...

Amanda sa...

Hanna, ej bekant!

Mm, two sides to every story. Tänkte jag.

Michaela sa...

Men...att inte ha någon kontakt med sitt barn och hans familj måste vara en stor sorg, det är inte alla som vill blotta själen och sitta och gråta över det med sina väninnor, det blir nog lättare att visa upp hårda skvallersidan i stället.
One should not judge! (Även om det förstås är oartigt och idiotiskt att sitta på offentlig plats och göra det.)
Dessutom tyckte jag inte det var ett SÅ farligt samtal? Ha lite bagaget och leva ett lätt lyxliv, jaha, säger du det, bla bla, gäsp.
Räcker ju med att läsa random blogg för att kunna frossa i RIKTIGT elaka saker skrivna om andra (av någon anledning, med undantag för schulmanklanen, brukar det alltid vara en blogg av en tjej som skriver om en annan tjej.)
Är så grymt tacksam att jag slipper sånt här, Amanda. Jag går alltid in på din blogg när jag är nere och vill ha roligheter, pepp och höjt självförtroende, du får mig väldigt ofta på otroligt gott humör!

Amanda sa...

Alltså, tack.
Jag försökte att inte lägga så mycket värdering, tvekade en stund innan jag la till Kvinnor som hatar kvinnor i rubriken.
Det ska fan vara svärmor liksom.
Jag kan se båda sidorna.

Det är rätt synd om människorna.

Amanda sa...

P.S: Och från ett författarperspektiv tror jag att jag får omvärdera det där med att studera typer och dialog på fik. Hur bra som helst ju!

Monica O Kolkman sa...

Haha, jag gillar det där: "jag har inte sett henne äta en smula. Inte på tio år..."
"Aha, en sån där som frossar i smyg"